D66-wethouder wil scholen en leraren vooral vertrouwen geven

interview | Amsterdam rekent scholen niet langer af op Citoscores

De aanpak van haar beide voorgangers - de PvdA-wethouders Asscher en Hilhorst - kan gerust een succes genoemd worden: het aantal zwakke basisscholen in Amsterdam nam af van 44 naar vier een jaar geleden. Toch riep haar partij, D66, al in de verkiezingscampagne dat alles anders moest. Gisteren maakte de Amsterdamse onderwijswethouder Simone Kukenheim bekend hoe precies.

Scholen krijgen niet langer van bovenaf één bepaalde aanpak opgelegd, maar mogen zelf bepalen hoe zij de kwaliteit verbeteren, blijkt uit Kukenheims plannen. De gemeente ondersteunt hen de komende vier jaar met 26 miljoen euro. Scholen én leraren kunnen uit die pot een beurs aanvragen.

Waarom stopt u zo'n succesvolle aanpak?

"In de praktijk leidde die ertoe dat scholen alleen maar werden afgerekend op Citoscores. Maar dat is geen effectieve methode om de kwaliteit te verbeteren. Sommige scholen hadden er baat bij, anderen niet. Ik ken scholen met hoge Citoscores die ik minder hoog aansla dan scholen met lagere scores. Kwaliteit is een genuanceerd begrip.

"Ik begrijp mijn voorgangers wel. Toen Asscher begon met zijn kwaliteitsaanpak waren er in Amsterdam inderdaad veel te veel zwakke scholen. Maar sindsdien hebben ook de besturen van scholen zich ontwikkeld, die zijn professioneler geworden. Je kunt je zelfs afvragen of dát niet een belangrijke oorzaak is dat het aantal zwakke scholen zo sterk is afgenomen."

Wat stelt u ervoor in de plaats?

"Wij stellen beurzen beschikbaar voor scholen en leraren. Die kunnen geld aanvragen om zichzelf te verbeteren. Als ze het nodig vinden een cursus te volgen over hoe je omgaat met culturele verschillen, dan kan dat. Als ze hulp willen bij betere taallessen of bij het inzetten van computers, dan kan dat ook. Ze bepalen het zelf. Dat leidt niet per se tot hogere Citoscores, maar er zijn méér manieren om tot beter onderwijs te komen."

Asschers aanpak leunde op die van de inspectie; ook die legt de nadruk op opbrengsten, toch?

"Ja, maar de discussie tussen scholen, leraren en de inspectie over hoe je kwaliteit in beeld brengt, is gaande. Scholen staan te popelen om te laten zien hoe ze aan kwaliteit werken en hoe ze de resultaten daarvan inzichtelijk maken. Daar heb ik veel vertrouwen in."

U verwacht ook veel van leraren - die volgens de inspectie vaak vaardigheden missen.

"Er zijn natuurlijk leraren voor wie alles wat het vak van hen vraagt ingewikkeld is. Maar het werkt het beste als zij zelf aangeven wat ze nodig hebben om zichzelf te verbeteren. Mijn uitgangspunt is vertrouwen.

"Er is echt iets veranderd. Leraren werden vaak gezien als een beroepsgroep van klagers. Maar tegenwoordig hoor je leraren niet meer zeggen dat ze zielig zijn. Ze zijn veel meer bezig met: zo zien wij ons vak, zo moet het volgens ons. Ze inspireren elkaar, dagen elkaar uit. Dat momentum moeten we benutten."

Op dit moment zijn vijf Amsterdamse basisscholen en vijftien vmbo-, havo- en vwo-afdelingen zwak. Wat doet u daaraan?

"Daar gaan we uiteraard mee in gesprek. We zullen vragen wat ze nodig hebben om zich te verbeteren. En als ze de scholen- en lerarenbeurzen niet benutten, wordt dat gesprek alleen maar dringender."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden