CZ-klant wil geen postorderluier

,,Walgelijk misleidend'', vindt zorgverzekeraar CZ het laatste offensief van apothekers tegen zorgverzekeraars. De apothekers hebben hun CZ-klanten ondervraagd en concluderen dat geen hond zit te wachten op de openbare aanbesteding van incontinentiemateriaal waarmee CZ miljoenen euro's bespaart. En Erik Mijnhardt, apotheker te Nijverdal en drijvende kracht achter de enquête, weet precies waarom: ,,99 procent van hen is tevreden over de apotheker en vreest verlies van kwaliteit. Hoe gaat CZ de intensieve zorg bijvoorbeeld verlenen? CZ heeft namelijk contracten gesloten met enkele bedrijven die hun goederen postorderen. Dan krijgen mensen dus eens in de vijf dagen grote voorraden thuis afgeleverd.''

,,Postorder? Niks ervan'', briest Dirk-Jan Westerwoudt, CZ-woordvoerder. ,,We zijn een fatsoenlijk bedrijf!'' En hij leest een passage voor uit de overeenkomst: 24 uur per etmaal, 7 dagen per week moet het materiaal bij CZ-klanten worden afgeleverd. Verder komen er klachtenprocedures en tevredenheidsonderzoeken. ,,En alle merken zijn leverbaar.''

Westerwoudt vermoedt ordinaire broodnijd. ,,De apothekers vrezen omzetverlies en maken nu misbruik van emoties en onzekerheden van patiënten.''

Mijnhardt (,,Natuurlijk verliezen wij omzet: maar de marges zijn verwaarloosbaar. Het gaat ons dus om de patiënt'') werpt tegen dat de CZ-klant niets terugziet van de besparing. ,,Natuurlijk niet'', repliceert Westerwoudt. ,,Die besparing versleutelen we over álle polissen''. Mijnhardt: ,,Ja, dat zégt CZ. Maar voor de klant is dat toch totaal oncontroleerbaar?''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden