Cultuurpaleis bouwt aan Palestijnse identiteit

Het deze week geopende Cultureel Paleis is een unicum voor de Palestijnse Gebieden. Het hypermoderne complex wil geen politieke kunst, maar met creativiteit meebouwen aan de Palestijnse identiteit.

RAMALLAH - Slechts één keer kwam het Israëlische leger langs bij het nieuwe Cultureel Paleis van Ramallah, toen het nog in aanbouw was. Het was tijdens de ingrijpende militaire acties van Operatie Beschermende Muur in de lente van 2002, toen de tanks weken achtereen door de straten rolden en de stad werd beheerst door soldaten. De schade bleef beperkt tot vernielde deuren.

Toch neemt iedereen liever het zekere voor het onzekere. Het leger is op de hoogte gesteld van de locatie en de functie van het gebouw, terwijl op het dak prominent de vlaggen wapperen van donateurs Japan en de VN naast de Palestijnse vierkleur, in de hoop dat dit bescherming biedt. De Israëlische legerbasis Ofer, zegt programma-directeur Nadil Atta, ligt immers minder dan een kilometer achter het complex.

Het deze week geopende Cultureel Paleis is de trots van Ramallah en een unicum voor de Palestijnse Gebieden. Het heeft 740 zitplaatsen en een hypermodern geluidssysteem. De belichtingstechniek is het nieuwste van het nieuwste en wordt trots gedemonstreerd voor wie het maar wil zien. Boven zijn twee tentoonstellingsruimtes, een perskamer en een studio voor het leveren van simultane vertalingen tijdens congressen. Het podium is geschikt voor intieme dichtavonden zowel als lezingen, dansvoorstellingen, concerten, filmvertoningen en toneel. ,,Zelfs een opera kan hier worden opgevoerd”, zegt Atta trots. Om daar met een knipoog naar de omvang van het podium aan toe te voegen: ,,Nou ja, een kleine opera dan”.

Het nieuwe uitgaanscentrum van Ramallah past naadloos in het inmiddels weer oplevende nachtleven van de Palestijnse stad. Nu het opnieuw bruist in de restaurants en de bevolking 's avonds flaneert door de straten, kan een concert van een internationaal bekende groep als Radio Tarifa eind deze maand hoogstwaarschijnlijk rekenen op een enthousiast en swing-graag publiek. De kaartverkoop moet echter nog beginnen, zodat vooralsnog onduidelijk is hoe vol de zaal zal zitten en hoeveel inwoners de weg reeds kennen naar de hal.

Maar meer dan een tempel van vertier te zijn, beoogt het cultuurcomplex mee te bouwen aan de nationale identiteit. Het hoopt de Palestijnse tradities en kunstvormen te kunnen conserveren en door te geven aan de generaties van de toekomst, terwijl gelijktijdig het hebben van een professioneelpodium Palestijnse acteurs en musici kan stimuleren in hun artisitieke ontwikkeling. Zo gaven leerlingen van het plaatselijke conservatorium er eerder deze week al een concert ten gehore.

Vuurdoop voor het Culturele Paleis is echter Ramallah's eerste internationale filmfestival, dat gisteravond van start ging met 'The Motorcycle Diaries' van Walter Salles. Zes dagen lang zullen van tien uur 's ochtends tot twaalf uur 's nachts zo'n zeventig films op het witte doek worden gestraald. Er zijn prijzen, workshops, gasten en seminars.

Belangrijker nog dan dat, aldus festivaldirecteur Adam Zuabi: alle films zijn uitgezocht door Palestijnen voor Palestijnen en vervolgens door Palestijnen naar Ramallah gehaald. Mensenrechten en vrede, geijkte thema's bij vaak door het buitenland gesponsorde filmweken in de Palestijnse Gebieden, ontbreken dan ook ten enenmale. ,,Met alle respect”, zegt Zuabi, ,,maar die onderwerpen zijn gewoon saai. Wat wij vertonen is een kleurrijke, eclectische compilatie van films waaraan de kijker plezier beleeft en die bruggen slaat tussen culturen. We kozen de beste films uit een breed scala aan samenlevingen”.

En anders dan alle andere Palestijnse filmmarathons, vindt een belangrijk deel van de 'nulde editie' van het festival plaats buiten de muren van de bioscoopzalen. Zuabi wil het fenomeen film introduceren daar waar film nooit komt: in de vluchtelingenkampen in en rond Ramallah. Hij heeft daartoe een 'cinemobiel' ontworpen, een kant-en-klaar projectiescherm achter in een truck. Bovendien is in het al-Amari-kamp een workshop van start gegaan om kinderen te leren animatiefilms te maken.

Om de plaatselijke filmindustrie te stimuleren, vond daarnaast onder 40 000 scholieren een schrijfwedstrijd plaats met als hoofdprijs een masterclass scenarioschrijven. En evenzo krijgen de Palestijnse winnaars van een Silver Screen Award in de filmcompetitie geen beeldje, maar stages bij tv en filmopleidingen.

,,De wereld kan nog veel baat vinden bij het Palestijnse talent”, zegt Zuabi. ,,Vooral als de politieke inslag van velen plaatsmaakt voor een creatievere aanpak.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden