Cultuur deze week: Songfestival, Anne en een Brits feestje

Actrice Rosa da Silva tijdens de castpresentatie van de theatervoorstelling ANNE. Da Silva speelt Anne in het theaterstuk over het leven van Anne Frank. Beeld anp

De kranten staan er vol mee, zelfs het achtuurjournaal ging erover: we staan in de finale. Eventjes steeg 'Calm after the Storm' van de Nederlandse songfestivalequipe The Common Linnets zelfs tot de tweede plaats bij de bookmakers. Wie had dat gedacht!

Toen Waylon en Ilse DeLange in maart hun inzending presenteerden, was het nog 'best een mooi nummer'. Maar nooit opvallend genoeg om al dat songfestivalgeweld uit Scandinavië of het voormalig Oostblok aan te kunnen. Maar deze week ben je wel een hele zure hater als je het een saai nummer vindt. Zelfs - zelfs - Twitter was enthousiast.

Toeval? Of is er een verband met de aangezwollen mediagolf? En is het toeval dat net deze week het titelloze album van The Common Linnets is uitgebracht? Die pardoes bovenaan de iTunes-charts prijkt? Het Eurovisie Songfestival is wat dat betreft met een kijkerspubliek van tegen de 200 miljoen en gegarandeerde media-aandacht geen verkeerd vehikel om een plaat mee te verkopen. Mochten Ilse en Waylon zaterdagavond strandden, rest altijd nog de bestseller. Of die cd overigens wat voorstelt? Lees dan morgen Trouw. We verklappen vast dat recensente Saskia Bosch het een prima plaat met afwisselende luisterliedjes vindt.

Ontstijgt het toneelstuk 'Anne' zijn commerciële geur?

Nog voor de première vanavond heeft het nieuwe theaterstuk over Anne Frank de tongen flink losgemaakt. Rond 'Anne' gaat ook veel net even anders dan we gewend zijn. Zo is er speciaal voor het toneelstuk een nieuw theater gebouwd in de Amsterdamse Houthavens. En is de producent Imagine Nation een commerciële organisatie die met theater geld wil verdienen. Vooral het feit dat het publiek een driegangenmenu kan nuttigen of champagne kan drinken rond de voorstelling, kwam ze op kritiek te staan. Vanaf vanavond kan iedereen zelf beoordelen of die kritiek terecht is of dat het toneelstuk - zoals de makers hopen - zo'n diepe indruk op het publiek maakt, dat de zweem van commercie die erom heen hangt snel vergeten is. Een einddatum voor de voorstelling is er niet, 'Anne' speelt zolang het publiek blijft komen.

London Calling

In Engeland gebeurt zo veel op muzikaal gebied wat de moeite waard is, dat Paradiso er elk half jaar moeiteloos twee avonden mee kan vullen. Of vier avonden, zoals dit keer, waarbij gisteren en vanavond al wordt afgetrapt in de nieuwe Tolhuistuinzaal, aan de noordkant van het Amsterdamse IJ. Vrijdag en zaterdag barst het in Paradiso echt los. Van de heldere gitaarpop van Happyness, de fris klinkende soulpop van Jungle tot aan de stoomwals van het rockduo Royal Blood: er is de komende dagen veel van Britse bodem te genieten in de Amsterdamse poptempel. Dagkaarten en passepartouts zijn nog beschikbaar, ga voor meer informatie naar londoncalling.nl.

Louis Andriessen 75

Neerlands bekendste componist, Louis Andriessen, wordt 6 juni 75. En dat wordt wereldwijd gevierd. Het eerste feestje was in april in Washington. Daar werd een week lang muziek van de Nederlander gespeeld. De recensent van de New York Times schreef vol bewondering over de toegankelijkheid - 'as colorful and bold as a Hawaiian shirt' - en de diepgang van zijn muziek. Bij the Los Angeles Philharmonic ging die maand voor de eerste keer zijn orkeststuk 'De Materie'.

Op 24 mei volgt de première van een gloednieuw stuk - een slagwerkconcert - in de Zaterdag Matinee, dat later dit jaar ook in het Southbank Centre in Londen zal klinken. In de herfst opent de Ruhr Triënnale met nog een uitvoering van 'De Materie'.

Vanavond en morgenavond staat Andriessen in Amsterdam in de schijnwerpers. In het Muziekgebouw aan het IJ zijn bekende werken van hem te horen. Verder draaien er films over Andriessen, klinkt er muziek van zijn (oud-)studenten en worden er interviews met hemzelf en zijn zus Caecilia gehouden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden