Critici over Spielberg

critici in 1981 over 'Duel':

Duidelijk een film van een ongekend getalenteerde jonge filmmaker, schreef The New York Times, niet in 1971 toen de film alleen op tv te zien was, maar ruim tien jaar later na de bioscoopvertoning. Het einde is wat abrupt, maar verder weet Spielberg de spanning mooi op te bouwen met minimale ingrediënten en de meest eenvoudige situaties, aldus de krant. Ook de Britse krant Sunday Telegraph prees de eenvoud en het 'spectaculaire einde'.

critici in 2002 over 'Catch me if you can':

Met 'Catch Me If You Can' steekt Spielberg zijn nek nu eens niet uit: de film is overwegend lichtvoetig van toon, en soms ronduit komisch, schreef Het Parool. Al zegt de film ook veel over het sombere wereldbeeld van de maker. The New York Times noemde Catch Me If You Can de 'meest charmante' film van Spielbergs volwassen films. Geen sprookjesachtige magie, het verhaal hoeft niet te wringen, niet te insinueren, maar is gewoon zijn heerlijke zelf, schreef de krant.

critici in 1982 over 'E.T.':

Een betoverend verhaal over de relatie tussen een buitenaards wezen en een 10-jarig jongetje, aldus The New York Times. Hoewel de film vol zit met moderne technologie, draait het vooral om tijdloze emoties die in menig kinderboek terug te vinden zijn. Ook Variety vond de film 'boeiend, aandoenlijk en optimistisch'. Vol schitterende special effects, wat je volgens het tijdschrift van Spielberg kon verwachten.

critici in 1975 over 'Jaws':

'Jaws' is veel te griezelig voor kinderen van 13 jaar - de kijkwijzer die de film in de VS kreeg. De film zou zelfs de magen van alle leeftijden omdraaien, schreef de Los Angeles Times. De recensent was sowieso niet onder de indruk van Spielbergs blockbuster: een film vol effectbejag, onhandig geënsceneerd en niet goed geschreven. Overigens dacht de recensent van Variety daar anders over: Jaws is zowel een artistieke als commerciële kaskraker met een volmaakte spanningsopbouw, schreef hij in 1975.

critici in 2002 over 'Minority Report':

'In een tempo dat nagenoeg verhindert om met je ogen te knipperen, voert Spielberg ons langs het ravijn', schreef Trouw in 2002. Om daaraan toe te voegen dat de film aan het slot wel verandert 'in een suikerzoete idylle, een scifi-sprookje'. Ook de recensent van de Volkskrant, spreekt over 'consessies' aan het slot, waardoor Minority Report 'geen meesterwerk' is geworden. Al komt de film - 'een intelligente blockbuster' - wel in de buurt.

'Steven Spielberg, meesterverteller', van 8 juli t/m 31 augustus in Eye Amsterdam.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden