Crisis of geen crisis: lang leve het zegeltje!

Airmiles ontwaart een trend: de crisis maakt Nederlanders tot fanatieke hamsteraars van freebees, rocks en miles. Waren ze dat niet altijd al?

Sjaak van de Groep

Toch maar de stoffige zegeltjes uit de keukenla getrokken om de economische crisis te lijf te gaan? Of met spaarkaarten spullen bemachtigd om de nodige eurootjes besparen?

Uit onderzoek van Airmiles blijkt dat 30 procent van de consumenten spaarprogramma’s en kortingsacties belangrijker vindt in deze barre tijden. Airmiles ondervroeg 1079 consumenten. „Zowel mensen die niet meedoen aan spaarprogramma’s als actieve spaarders”, zegt directeur Henk Kok van Loyalty Maatschappij Nederland, de organisatie achter airmiles. Ook deelnemers aan andere spaarprogramma’s dan airmiles deden mee.

„Een goede doorsnee dus van het Nederlandse winkelend publiek. Bedenk wel dat 45 procent van de huishoudens airmiles spaart (bij onder andere Albert Heijn en Shell red.) en twee of drie spaarkaarten in de portemonnee heeft.”

Toch is het lastig conclusies trekken. Het onderzoek in Nederland is voor de eerste keer uitgevoerd, vergelijkingsmateriaal ontbreekt. En bij andere spaarprogramma’s merkt men niets van die vermeende toegenomen belangstelling.

Veel klanten van Super de Boer en Texaco sparen altijd al trouw hun rocks, zegt Jan Nelissen, directeur van gelijknamige stichting. „Tachtig procent van de klanten spaart rocks. Maar of er nu juist meer consumenten onze spaarpunten zijn gaan verzamelen, durf ik nog niet te zeggen.”

Bij een puntensaldo van 220 rocks krijgt de klant een zogeheten rocks vijfje ter waarde van vijf euro, te besteden bij onder andere Blokker. Nelissen zegt dat ongeveer 95 procent direct wordt verzilverd.

Gerda van Veldhuizen uit Barneveld parkeert haar fiets bij Super de Boer. Zij spaart al haar hele leven alles wat los en vast zit. „En dan ken je mijn moeder nog niet”, zegt ze schaterlachend. „Ik heb vroeger mijn halve uitzet bij elkaar gespaard. Maar nee, ik lever nu geen extra spaarpunten in omdat het zo slecht gaat.”

Nelleke Buddingh laadt haar boodschappen in haar fietstas. „Ik geef die rocks niet bewust uit nu het wat minder gaat”, zegt ze.

De Apeldoornse Joke Jurriens spaart rocks, maar doet dat niet met een helder doel voor ogen. „Vaak koop je iets dat je toch niet nodig hebt, zoals een pan”, zegt ze.

En het spaarsysteem freebees dan? Bij Free Record Shop merken ze niets van een stormloop van klanten die hun freebees komen verzilveren.

Manager Jeroen Haverkamp van Free Record Shop in Leusden: „Voornamelijk in de maand december leveren veel mensen hun freebees in. Zo slaan ze goedkoop cadeautjes in. Als iemand voor 100 euro koopt, dan is het meestal een vrachtwagenchauffeur die een heel jaar heeft gespaard. We merken nu geen extreme drukte vanwege de crisis en ik denk dat het bij negen van de tien filialen hetzelfde verhaal is.”

Ook woordvoerster Judith Brouwers van Kijkshop ziet geen opmerkelijke stijging ingewisselde freebees. „En er is nog niets zinnigs te zeggen over het eventuele aantal nieuwe spaarders.”

Anneke Scholtens woordvoerster van de BP-retailactiviteiten, merkt ook niets van een nieuwe aanwas van freebees-spaarders, nu de kredietcrisis huishoudt. „Wij hebben een miljoen kaarthouders waarvan er 700.000 actief freebees sparen. Onze lijst van spaarders is constant.”

Wellicht moet de conclusie zijn dat de Nederlander al zoveel spaart, dat méér sparen nauwelijks nog kan.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden