Criminele namaakwebsites groeien explosief

Een namaak-handtas van een Chinese webwinkel naast echte handtassen van Louis Vuitton.Beeld REUTERS

Het aantal nepwebsites dat met namaakadvertenties van bekende merken probeert consumenten in de val te lokken, is dit jaar met 360 procent gestegen. 

De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) maakte vandaag bekend dat zij dit jaar 1526 websites heeft gevonden met namaakadvertenties. Vorig jaar waren dat er nog 420.

“Mensen bestellen bijvoorbeeld merkschoenen online op een voor hen echt ogende webwinkel, nadat zij via Google daar terecht zijn gekomen”, aldus Marnie van Duijnhoven, woordvoerder van de SIDN. “Eenmaal afgerekend horen ze niets meer, of er worden namaakschoenen bezorgd. De website wordt snel uit de lucht gehaald zodra er aankopen zijn gedaan.”

Er zijn twee manieren waarop criminelen met namaaksites consumenten oplichten. De eerste is door goedkope namaakspullen op te sturen in plaats van bijvoorbeeld merkkleding. Bij de andere manier draait het om de persoonlijke gegevens. Als iemand terecht komt op een site die eruit ziet als een webwinkel van een vertrouwd merk, kunnen criminelen de consument vragen om in te loggen waarna zij er vandoor gaan met persoonlijke gegevens, zoals creditcardnummers.

Beveiliging

De retail is de meest getroffen sector omdat hier veel geld in omgaat. Volgens de SIDN ervaren andere sectoren minder problemen. “Dat komt omdat de beveiliging van de retailbranche losser is dan die van de financiële tak, waaronder banken. Die hebben eerder hiermee te maken gehad en schroeven hun beveiliging zodoende flink op.”

De SIDN ondersteunt bedrijven in het aanpakken van domeinmisbruik. “Omdat namaakwebsites erg onvolledig zijn, kunnen specialisten ze herkennen, onderscheppen en offline halen als laatste redmiddel”, zegt Van Duijnhoven. “Meer dan dat is vaak onmogelijk omdat de makers niet te traceren zijn.”

Nepwebsites hebben dikwijls geen contactpagina, KvK-nummer of missen de bepaalde toon die het echte merk wel gebruikt. Daarnaast is de naam vaak op subtiele wijze veranderd. De letter o is dan bijvoorbeeld vervangen door het cijfer 0. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden