Creativiteit John de Mol is meer dan een half miljard waard

Wat is de deal? Komen er nu andere tv programma's in Nederland? Gebeurt dit vaker?

Het Britse tv-bedrijf Independent Television (ITV) koopt Talpa, het productiehuis van John de Mol, voor een half miljard euro. Dat kan zelfs ruim een miljard worden, als De Mol de komende jaren creatieve ideeën kan leveren. Economieredacteur Stijn Tielemans beantwoordt vijf vragen over de koop.

1. Wat willen de Britten met het Nederlandse Talpa?

ITV windt er geen doekjes om: het wil de grootste en belangrijkste producent van tv-programma's in Europa worden. Al langer investeert ITV voor honderden miljoenen in het ontwikkelen van tv-programma's. Vorig jaar kocht het Britse mediaconcern voor 360 miljoen dollar (339 miljoen euro) de Amerikaanse maker van reality-programma's Letfield Entertainment, bekend van onder meer het tv-programma Hell's Kitchen (in Nederland Gedonder in de Keuken). ITV wil de rechten van zijn programma-ideeën en dramaseries aan tv-zenders in de hele wereld verkopen.

"John de Mol en zijn team hebben een ongelofelijk staat van dienst om precies dat te doen", aldus ITV-topman Adam Crozier. Door programma's te bedenken en te exporteren wil het Britse televisiebedrijf minder leunen op de verkoop van tv-reclame. Dat lukt beetje bij beetje: vorig jaar vergrootte ITV de inkomsten die niet uit reclame kwamen al met tien procent tot de helft van zijn omzet. Hoewel de kijkcijfers van de ITV-zenders vorig jaar daalden, stegen de inkomsten met 8 procent tot 2,7 miljard pond (3,8 miljard euro).

2. Wat is ITV voor bedrijf?

Om kort te gaan: met een marktaandeel van iets meer dan twintig procent is het de grootste commerciële tegenhanger van tv-mastodont BBC. ITV begon in 1955 met uitzenden en is het oudste, niet-publieke televisienetwerk van Groot-Brittannië. Zijn grootste hit op dit moment is de dramaserie 'Downton Abbey' (die het overigens niet zelf heeft geproduceerd). Klassiekers van ITV zijn 'Mr. Bean' en het satirische 'Spitting Image'. ITV werd door fusies en overnames groot en heeft vijf zenders waarop comedies, realityprogramma's, talkshows en dramaseries te zien zijn. Het zou ITV vooral te doen zijn om de rechten van 'The Voice', de grootste publiekstrekker Talpa.

3. Komen zulke deals vaker voor?

Nederlandse tv-producenten zijn gewild. Vorig jaar kocht de Amerikaanse entertainmentgigant Time Warner de televisie- en filmproductiemaatschappij Eyeworks. Vlak na de eeuwwisseling legde de Spaanse telecomonderneming Telefónica 5,5 miljard euro op tafel voor het beursgenoteerde Endemol, het bedrijf dat John de Mol begon met Joop van den Ende. Inmiddels is Endemol al een paar keer van eigenaar gewisseld. Ook andere Nederlandse productiemaatschappijen, zoals Blue Circle, bekend van 'Boer Zoekt Vrouw', en IDTV, zijn in buitenlandse handen.

4. Wat merken kijker en luisteraar?

In eerste instantie weinig. Talpa is voor dertig procent eigenaar van SBS Nederland, maar dat is geen onderdeel van de verkoop. Ook houdt het moederbedrijf van Talpa de radiozenders 538 en SLAM!FM en platenlabel 8ball Music. Nederland is nu al de proeftuin voor De Mol's nieuwe internationale tv-ideeën en vermoedelijk verandert dat niet. De Mol verkoopt Talpa zodat hij meer tijd heeft voor wat hij het liefste doet: tv-programma's maken, zei hij gisteren. Als oprichter en enig aandeelhouder van Talpa moest hij praten over cijfers en zag hij alleen maar 'grijze mannen in pakken met rekenmachines'. "Nu kan ik mij weer geheel toeleggen op de creatie van grensverleggende, nieuwe programma's." Volgens Talpa/ITV zal hij in dat proces een sleutelrol blijven spelen.

5. Koopt ITV ook John de Mol?

Daar lijkt het wel op. In eerste instantie betaalt ITV 500 miljoen euro. Dat bedrag kan oplopen tot 1,1 miljard euro, maar dan moet John de Mol wel tot 2020 voldoende nieuwe succesformules blijven leveren. Zo probeert ITV de mediatycoon van bijna zestig, met zijn creativiteit en gevoel voor timing, binnen boord te houden. Ook moet Talpa elk jaar meer opleveren. Pas dan keert ITV ook de rest van het aankoopbedrag uit.

undefined

TOPS & FLOPS

'Big Brother' Realityprogramma werd een wereldwijd kijkcijferkanon. Het televisieformat, met twaalf mensen opgesloten in een huis, was te zien in 31 landen.

'The Voice' sinds de Nederlandse première in 2010 uitgezonden in 180 landen. Het begin van de achtste serie in de Verenigde Staten trok bijna 14 miljoen kijkers: meer dan de finale van de reeks ervoor.

'Ik Hou Van Holland' (I Love My Country). Dit programma-idee werd door Talpa verkocht aan tv-zenders uit 26 landen.

'Daten in het Donker' (Dating in the Dark): singles gaan op date in het pikkedonker, verkocht aan 24 landen.

'Deal Or No Deal' spelprogramma waarin kandidaten kans maken op een groot geldbedrag door te kiezen tussen koffertjes.

Sportzender Sport7

TV-station Talpa/Tien

'De Gouden Kooi' reallife-soap met kandidaten die zijn opgesloten in een luxe villa. Deelnemers vallen af door elkaar weg te pesten.

'Mijn man kan niet dansen' amusementsprogramma gepresenteerd door Humberto Tan.

'Nieuws Sport en Entertainment' (NSE) Nieuwsprogramma op tv-zender Talpa dat concurrentie met NOS Journaal aan moest gaan.

'The Face' talentenjacht voor modellen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden