Creatieve kleuterjuf kan best Engels geven

(Trouw)

Niet overdrijven: Engelse les op de basisschool is goed, maar een ’native speaker’ als docent is niet nodig.

Iedereen herkent het soort situaties wel uit het dagelijks leven. Je beslist bijvoorbeeld om voortaan te gaan fietsen naar je werk, want dat is gezond. In de fietsenwinkel staan modellen met twaalf versnellingen, aluminium frames, ingebouwde verlichting, verende voorvorken en noem maar op.

Heel verleidelijk, tot je bedenkt waaróm je ook alweer ging fietsen. Kun je je doel ook bereiken met vier versnellingen en een metalen frame? Eigenlijk heel goed.

Zo vergaat het mij ook bij de discussie over Engelse les op de basisschool. Taalkundige Janet van Hell pleitte onlangs bij haar oratie als hoogleraar aan de Radboud Universiteit om kinderen al vanaf de kleutergroepen Engels te leren. Het liefst door een docent die het Engels als moedertaal beheerst, een native speaker. „Dan krijg je het beste resultaat”, aldus Van Hell.

Deze boodschap hebben we nodig in het onderwijs, dacht ik. Het is goed dat deskundigen vertellen dat kinderen er veel aan kunnen hebben om vroeg een vreemde taal te leren, omdat het op die leeftijd makkelijk kan gaan. Dat uitgangspunt deel ik van harte.

Niet voor niets gaan steeds meer scholen over tot Engels vanaf de kleuterleeftijd. Dat gebeurt op allerlei manieren: Als een aparte activiteit een of twee keer per week in de kring, via zelfstandige activiteiten voor de computer, in kleine groepen met leesboekjes, door veel te zingen en te bewegen in de vreemde taal en zelfs al door vakken in de vreemde taal aan te bieden waardoor die taal een echt communicatiemiddel wordt om boodschappen –en dus ook kennis– over te dragen.

De argumenten van hoogleraar Van Hell kloppen: Engels leren gaat niet ten koste van de moedertaal. Kinderen die nu op school zitten, zullen dit taalgereedschap nodig hebben in de wereld waarin zij gaan participeren: de internationale gemeenschap.

Maar nu even terug op aarde: is daarvoor een een native speaker als docent nodig?

Het hangt er van af. Kinderen hebben het Engels later nodig om boodschappen over te brengen, om mensen te verstaan die in andere culturen zijn grootgebracht, om te studeren, lezen, en wat al niet.

De huidige generatie zal echt nooit meer steenkolen-Engels spreken. De kinderen van nu horen buiten school al heel veel authentiek Engels: op tv, internet, via muziek. Ze horen ook buiten school om al hoe al die native speakers hun eigen accent hebben. Soms een Australisch accent, dan weer een Amerikaans of Zuid-Afrikaans accent. Of moeten we daarin ook onderscheid maken?

Vergeet de perfecte uitspraak, die belangrijk was in de vorige eeuw. Het onderwijs moet zich richten op het waarom van Vroeg Vreemde Talen Onderwijs. Door de docent te kiezen die leerlingen echt weet te motiveren, door geschikte didactische werkvormen in te zetten, die een goede leerkracht in huis heeft. Spelen, zingen plezier maken: maar met als doel de vreemde taal te gebruiken en te laten gebruiken.

Dat kan een leerkracht anno 2010 best zelf. Soms is wat scholing nodig om het zelfvertrouwen van de docent te vergroten. Zo kan het leren van Engels als vreemde taal een natuurlijk, speels proces worden waaraan kinderen (en ouders) plezier beleven en waarvan ze echt wat leren.

Laat dus vooral de eigen (kleuter)leerkracht Engelse les geven. Die maakt van leren een feest, die is creatief, bedenkt projecten, gebruikt de taal door de dag heen op speciale momenten. Bij de eigen leerkracht voelt het kind zich veilig. De leerkracht weet wat bij de kinderleeftijd past.

En de uitspraak? Scholen moeten gaan voor native international English. Daar is bijna iedereen goed in. Daar kan iedereen aan meedoen, zonder dat de drempels te hoog zijn omdat de uitspraak ook nog perfect moet zijn, Dat levert al met al de beste resultaten op.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden