Creatief omgaan met kritiek loont

Uitgeverij De Bezige Bij was boos over een artikel in Trouw van 3 september waarin het vertrek van auteurs Marjolijn van Heemstra, Yves Petry en Philip Huff (voor één boek) centraal stond. Verscheidene schrijvers gingen het drietal voor.

Met de kop 'Bezige Bij ontpopt zich langzaam tot Ledige Bij' en de kritische inhoud van het artikel vond de uitgeverij dat haar onrecht was aangedaan. Toch bleef een verontwaardigde brief of een verzoek om rectificatie aan Trouw uit. Pas toen de wegen van auteur Joost van Velzen en adjunct-directeur Francien Schuursma van De Bezige Bij elkaar bij een andere gelegenheid kruisten, kwam de onvrede op tafel.

In een interview in Trouw van maandag kreeg Schuursma ruim gelegenheid dat ongenoegen te ventileren. 'Ik vond de kop tendentieus en ik vond het artikel geen recht doen aan de grote rijkdom van dit schitterende huis', bekritiseerde zij het eerste krantenartikel. 'Mijn indruk is dat Trouw daar heel goed van op de hoogte is, dus het verbaasde me zeer. Spreken van de 'ledige Bij' vond ik nogal bizar en doet de waarheid geen recht'.

Dat was klare taal van Schuursma. Begrijpelijk dat zij de gelegenheid te baat nam om het imago van het boekenhuis bij te kleuren. Voor lezers kan hierdoor een beeld zijn ontstaan als ware het een vorm van rectificatie. Wie de tekst er goed op naleest, concludeert dat dit niet zo is. De meeste vragen aan de adjunct-directeur hebben een kritische toon. Ze gaan over vertrokken schrijvers en het relletje rond de komst van de omstreden politicus en auteur Abou Jahjah.

Redacteur Joost van Velzen had begrip voor de oorspronkelijke kritiek van Schuursma. "De dag nadat zij mij had verteld over haar verontwaardiging heb ik haar gebeld en voorgehouden dat zij haar boosheid ook aan de lezers van Trouw kon uitleggen", zegt hij. "Ik vond dat zij een punt had. Dan moet je als journalist niet moeilijk doen. In het eerste artikel was al een reactie van De Bezige Bij op de vertrokken auteurs opgenomen, ik vond het toen jammer dat die reactie obligaat was, routineus. Het interview met Schuursma zag ik als een soort van écht wederhoor, steviger. Dat je als journalist een vervolgverhaal hebt, is ook voor lezers meegenomen."

Van Velzen ging creatief en pragmatisch met de kritiek om. Voor veel journalisten geldt dat minder, Kranten corrigeren feitelijke onjuistheden, maar helaas vormen zulke correcties vaak een sluitpost: ze worden weggestopt in een hoekje van een pagina meer achterin de krant. Dat geldt ook voor 'slechte nieuwsberichten' die eigen redacties raken. Toen de rechter onlangs de Volkskrant in het ongelijk stelde in een zaak die een man had aangespannen vanwege het plaatsen van zijn foto op de voorpagina, berichtte die krant daarover op pagina 16.

Trouw is op dit gebied net zo karig. Vorige vrijdag schreef de krant als intro boven het voorpagina-artikel dat het CDA 'als enige van de middenpartijen wil tornen aan de rechtsstaat'. Aangezien die conclusie het vervolg van het artikel niet rechtvaardigde, volgde drie edities later op pagina 8 rechtsonder een correctie. De dag hierop mocht CDA Eerste Kamerlid Sophie van Bijsterveld op de opiniepagina nog eens uitleggen dat haar partij niet tornt aan de rechtsstaat. Zie daar als lezer nog maar verband in te ontdekken.

Ongenoegen bij een serieuze wederpartij over een bepaald artikel, of die kritiek nu terecht is of niet, kan een krant normaliter niet onweersproken laten. Voorwaarde is dan natuurlijk dat de wederpartij haar ongenoegen daadwerkelijk aankaart bij de betrokken journalist, de chef of de hoofdredactie. Als dat niet gebeurt, kan een kwestie makkelijk gaan dooretteren. Een volgende keer kom ik hierop terug.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden