Crash boven de Javazee roept de vraag op: hoe veilig is het Indonesische vliegverkeer?

Familieleden van inzittenden van de noodlottige vlucht JT 610 op de luchthaven van Jakarta. Beeld EPA

In Indonesië is maandag een vliegtuig met 189 mensen neergestort in de Javazee. De oorzaak is nog onbekend, maar de crash vestigt de aandacht op de veiligheidsproblemen in de Indonesische luchtvaart.

Het gaat om een toestel van budgetmaatschappij Lion Air, dat op weg was van de hoofdstad Jakarta naar de provinciestad Pangkal Pinang op het eiland Bangka, voor de kust van Sumatra.

Het vliegtuig is ’s morgens rond 6.20 uur lokale tijd bij helder weer opgestegen vanaf de luchthaven van Jakarta. De piloot vroeg kort daarna toestemming om terug te keren, maar dertien minuten na vertrek verdween het toestel boven de Javazee van de radar. De bemanning van een sleepboot zag het toestel crashen.

Op een video die de kapitein van de sleepboot maakte, was een glimmende laag brandstof te zien op het zeeoppervlak. De Indonesische reddingsdienst speurde maandag, lokale tijd, met boten en duikers het rampgebied af, maar had de zwarte doos met vluchtgegevens ’s avonds nog niet gevonden. Wel twitterde de rampendienst foto’s van brokstukken en spullen van inzittenden, waaronder mobiele telefoons en identiteitsbewijzen. 

Lichaamsdelen

“We moeten het grootste deel van het wrak vinden”, aldus Bambang Suryo, operationeel directeur van de reddingsdienst. “Ik verwacht niet dat er overlevenden zijn, op grond van de lichaamsdelen die we tot nu toe hebben gevonden.”

Beeld TR Studio

Geëmotioneerde familieleden van inzittenden kwamen naar de luchthavens van Jakarta en Pangkal Pinang. “Ik kan niet zonder haar leven, ik houd van haar”, zei Murtado Kurniawan tegen de BBC over zijn echtgenote, die aan boord was. “Toen ik op tv zag dat het vliegtuig was neergestort, werd mijn lichaam helemaal slap.”

Splinternieuwe Boeing

De crash roept vragen op over de mogelijke oorzaak. Want het vliegtuig was een net afgeleverd exemplaar van het nieuwe type Boeing 737 Max 8, dat Lion Air pas in augustus in gebruik had genomen. Dit nieuwe model is volgens de Amerikaanse fabrikant zuiniger met brandstof en goedkoper in gebruik dan eerdere versies van de Boeing 737. Volgens de budgetmaatschappij was er een dag eerder een ‘technische kwestie’ geweest met het toestel, maar was het vliegtuig goedgekeurd om op te stijgen. “Lion Air is heel bezorgd over dit incident en zal samenwerken met de relevante diensten en alle partijen”, verklaarde de maatschappij.

Het ongeluk is een tegenslag voor de snelgroeiende Indonesische luchtvaartsector, die de laatste jaren zijn veiligheid juist verbeterde. De Europese Unie bepaalde in juni dat alle Indonesische maatschappijen weer mogen vliegen op Europese luchthavens, na een jarenlang verbod voor een deel van de bedrijven die volgens de EU veiligheidsproblemen niet aanpakte.

Vliegen is in de uitgestrekte tropische archipel met zijn ruim 13.000 eilanden een comfortabele manier van transport. Maar gebrekkig onderhoud, zwak toezicht en corruptie zijn terugkerende problemen. Uit cijfers van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie blijkt dat er in Indonesië gemiddeld per miljoen vertrekkende vluchten ongeveer twee keer zo veel ongelukken gebeuren als gemiddeld wereldwijd.

Lees ook:

Eerste slachtoffers Lion Air-vliegtuig geborgen

Waarschijnlijk zijn alle inzittenden om het leven gekomen. Na uren zoeken op zee, op zo’n 25 kilometer van het vliegveld zijn brokstukken van het vliegtuig gezien en zijn de eerste slachtoffers inmiddels geborgen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden