Corus dreigt op fusietoneel zwakke speler te worden

De Brits-Nederlandse staalfabrikant Corus dreigt een speelbal op de staalmarkt te worden. Daar woedt een wereldwijde consolidatieslag.

Het nieuws dat het kleine Tata Steel (5 miljoen ton per jaar) het veel grotere Corus (20 miljoen ton) zou willen inlijven, is veelzeggend. „Corus is de zwakste van de grote staalfabrikanten in Europa”, zegt Peter Fish van de Britse consultant Meps.

Corus-topman Philippe Varin komt er openlijk voor uit op zoek te zijn naar samenwerking met buitenlandse staalfabrikanten. Corus heeft behoefte aan goedkopere grondstoffen, zoals ijzererts en energie. Vooral lage-kostenproducenten uit Brazilië (CSN en Gerdau), Rusland (Severstal en Evraz) en India mogen zich volgens de geruchten in de belangstelling van Corus verheugen. Volgens zakenbank Morgan Stanley besteedt de top van Corus zelfs 50 procent van zijn tijd aan de zoektocht naar een aantrekkelijke ’partner’.

Het is bekend dat Corus zijn kosten om ruw staal te produceren omlaag wil brengen, en dat kan alleen door zijn productie deels in goedkopere regio's te concentreren; het bedrijf bezit drie grote complexen in Groot-Brittannië en dat van het voormalige Hoogovens in IJmuiden.

Corus zou goedkoop staalplaat naar Europa willen transporteren waar klanten als de auto-industrie vragen om bewerkt staal. Sterker nog, de auto-industrie die zelf internationaal is georganiseerd, doet het liefst zaken met staalbedrijven die ook verspreid zitten.

De laatste jaren is het krachtenveld binnen de staalindustrie veranderd: opkomende markten als China, India, Oost-Europa en Brazilië hebben aan belang gewonnen. Het zijn juist deze regio's die staalfabrikanten goedkope arbeid verschaffen, grondstoffen, en snelgroeiende afzetmarkten. Problematisch zijn de cultuurverschillen. Corus is niet vergeten dat een jaar of vier geleden een geplande fusie met het Braziliaanse CSN stukliep.

Corus heeft haast - het bedrijf maakt nu winst-, omdat de cyclus in de staalindustrie over zijn hoogtepunt heen lijkt: de prijzen beginnen weer te dalen. Bankiers van Crédit Suisse geven Varin drie à vier maanden de tijd om een goede deal te sluiten. „Volgend jaar heeft hij veel minder manoeuvreerruimte, wanneer de industrie een neergang beleeft.” „Het is waarschijnlijk dat Corus gedwongen wordt een passieve rol te spelen”, stelt Peter Fish van Meps.

Topman Varin ontkent in alle toonaarden dat „het denken van Corus” over samenwerking is beïnvloed door de recente overname van het Frans-Luxemburgse Arcelor door het Indiase Mittal. Door de fusie van de nummer twee en en de nummer een van de wereld (met een gezamenlijke productie van meer dan 150 miljoen ton en een marktaandeel van 10 procent) is een bedrijf ontstaan dat in alle opzichten zijn concurrentie in de schaduw stelt. Maar nog altijd is de staalmarkt verbrokkeld: de vijf grootste staalfabrikanten hebben nauwelijks meer dan 20 procent marktaandeel.

Doordat Mittal/Arcelor zelfvoorzienend is in grondstoffen als ijzererts en cokes, en zijn belangrijkste klandizie als de auto-industrie wereldwijd kan bedienen, heeft het veel marktmacht. Tata Steel blijft ook na een eventuele overname van Corus ver achter bij deze combinatie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden