Corus buigt voor kapitaal van Tata Steel

Het Indiase Tata Steel neemt het Brits-Nederlandse staalconcern Corus over, na een veiling in Londen. Een kleine speler slokt een grotere op en wekt zo verwondering. Het geheim: het kleine Tata Steel is veel kapitaalkrachtiger dan Corus.

„Dit is een mooie transactie”, zegt Jurriaan Hofman, analist bij Iris Research. „Vergeet niet dat Corus al heel lang op zoek was naar een geschikte partner, maar deze niet kon vinden.” Dat het Corus-topman Varin zoveel moeite kostte een ander staalbedrijf in zijn concern te interesseren – tot de Indiërs (en de Brazilianen van CSN) op de proppen kwamen – ligt aan de verhoudingsgewijs lage winstgevendheid van Corus, „zo’n beetje de laagste van alle staalproducenten”.

Op een ton staal die in India wordt gewalst, verdient Tata 280 dollar, terwijl Corus zo’n 108 dollar overhoudt aan een ton staal die het in Nederland of Engeland maakt. Vooral het onvermogen van Corus zijn Britse fabrieken te stroomlijnen, heeft het bedrijf opgebroken.

In de boardroom van Corus zijn ze tevreden met het zeer winstgevende Tata Steel als nieuwe eigenaar. Het bedrijf heeft eigen ijzererts- en kolenvoorraden, terwijl de Corus-fabrieken kunnen gaan draaien voor de groeiende Indiase markt.

„Op termijn zal er ook sprake zijn van een sterke synergie”, zegt Hofman van Iris. Het is de bedoeling dat de Indiërs goedkope plakken staal, halffabrikaten, naar Europa zullen verschepen. Daarvoor zullen ze wel moeten investeren in uitbreiding van hun Indiase productiecapaciteit, maar Tata wordt gezien als een bedrijf met een lange-termijnhorizon.

Bij de werknemers van Corus, in 1999 ontstaan uit een fusie van British Steel en Koninklijke Hoogovens, kijken ze kritischer naar de overname. „Ik houd een slag om de arm”, zegt Frits van Wieringen van de Centrale Ondernemingsraad in IJmuiden. „De schuldpositie van Corus was de afgelopen jaren juist verbeterd, en nu worden we opgezadeld met nieuwe schulden.” De miljarden die Tata overheeft voor Corus „zullen we zelf moeten terugverdienen”. „We moeten opnieuw met Tata om de tafel gaan zitten om de investeringen in IJmuiden veilig te stellen.”

Aan de noodzaak van de strategische stap die Tata Steel heeft gezet, wordt niet getwijfeld. De metamorfose van de wereldwijde staalindustrie dwingt tot aanpassing. De vraag naar staal neemt met 5 à 6 procent per jaar toe, vooral door de staalbehoefte van de Chinezen. De voorspelling is dat de groei voorlopig aanhoudt, en dat overcapaciteit uitblijft waardoor de sector in het verleden om de paar jaar werd geplaagd.

Om de vraag bij te benen, moeten enorme investeringen worden gedaan. „Je ziet dat daardoor steeds meer staalbedrijven samengaan”, zegt Jurriaan Hofman van Iris. Het belangrijkste voordeel van consolidatie is dat de staalbedrijven sterker komen te staan tegenover de leveranciers van ertsen en kolen en de klanten, zoals de autofabrikanten. Het recente voorbeeld van de overname van het Europese Arcelor door het Brits/Indiase Mittal ligt voor de hand. Schaalgrootte is heilig: hoe groter een staalproducent is, hoe makkelijker het is het aanbod af te stemmen op de vraag.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden