Corbijn maakt zijn opwachting als regisseur in Cannes

Het moest er wel een keer van komen: dat Neerlands beroemdste fotograaf en videoclipmaker zou debuteren als filmmaker. Anton Corbijn (51) heeft met zijn debuut ’Control’ als enige Nederlandse speelfilmregisseur een uitstekende plek weten te veroveren op het Filmfestival van Cannes. Corbijns film is volgende week openingsfilm van de ’Quinzaine des Réalisateurs’. In hetzelfde gerenommeerde programmaonderdeel ging twee jaar geleden Nanouk Leopolds ’Guernsey’ in première.

Het is vooral spannend hoe Anton Corbijn het leven van Ian Curtis, zanger van de Britse new wave-band Joy Division, heeft gereconstrueerd. Ian Curtis pleegde in 1980 zelfmoord. Hij was 23 jaar. De volgende ochtend zou de band vertrekken voor een eerste grote Amerikaanse tournee. In Michael Winterbottoms ’24 Hour Party People’ (2002) ging het om hetzelfde hoofdstuk uit de Britse popgeschiedenis, maar dan toegespitst op platenmanager Tony Wilson, knotsgek gespeeld door Steve Coogan.

In Winterbottoms film zagen we al een reïncarnatie van Ian Curtis voorbij komen. De trieste scène waarin we de depressieve jonge zanger aan een touw zagen bungelen, kondigde meteen het failliet van Tony Wilson en zijn Manchester-club aan. Gus Van Sant – die volgende week in Cannes in competitie staat met ’Paranoid Park’ – bracht de zelfmoord van de 27-jarige ’Nirvana’-zanger Kurt Cobain in ’Last Days’ heel wat minder expliciet. We zagen op een gegeven moment wel een arm en een jachtgeweer op de grond liggen. Meer niet. En dat was ook goed. Er kwam zelfs nog een wederopstanding achteraan, als troost misschien.

Spannend dus wat de Hollandse domineeszoon Anton Corbijn met dit tragische levensverhaal in petto heeft. Op de fascinerende dvd ’The Work of Director Anton Corbijn’ (2005) is het videowerk van de fotograaf en filmer verzameld (1984-2005), steeds weer gelardeerd met beelden van vogels en vissen en mensen met vleugels of staarten, zoals Samantha Morton als zeemeermin in de beeldschone videoclip van U2’s ’Electrical Storm’.

Het zijn fantastische beelden ontsproten aan het brein van een jongetje dat opgroeide in Holland, op een eilandje ten zuiden van Rotterdam waar zijn vader als predikant werkte. „Het was heel erg christelijk, heel erg protestant”, vertelt Corbijn. Dat heeft beslist zijn sporen nagelaten. Ik probeer eraan te ontsnappen, maar dat is heel lastig. Ik vind het moeilijk om dingen alleen maar voor vermaak te maken. Ik probeer altijd iets extra’s in mijn werk te vinden.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden