Controversieel, maar niet goed

We hebben er weer één: een game-controverse. Ditmaal rond Marc Ecko'sGetting Up: Contents under pressure. De Australische gamekeuring beslootde game niet toe te laten uit angst dat de jeugd massaal aan het bekladdenslaat. 'Getting Up' vertelt namelijk het verhaal van Trane, een jongegraffiti-artiest die in de denkbeeldige stad New Radius (lees: New York)probeert naam te maken, door zoveel mogelijk van zijn pieces (tekeningen)te verspreiden. Ondertussen zitten fascistoïde politiemannen enrivaliserende graffiti-groepen hem op de hielen.

John Hoogerwaard

Eerder al probeerde de Newyorkse burgemeester Bloomberg vergeefs eenpromotiepartijtje van urban-modeontwerper Marc Ecko te verbieden, omdatdaar op metrostellen gelijkende metalen platen zouden worden voorzien vangraffiti. En dat probeert het stadsbestuur nu al jaren tegen te gaan.

Producent Atari stuurde vorige week zelf een e-mail rond over het gedoerond de game. Natuurlijk schermt Atari met zaken als 'artistieke vrijheid'.Het bedrijf benadrukt dat 'Getting Up' de speler juist veilig en legaal aangraffiti laat doen. Niet kunnen verkopen op een heel continent doetnatuurlijk pijn.

Maar aan de andere kant betekent controverse ook vaak 'kassa' en massa'sgratis publiciteit. En wat verboden en omstreden is, maakt nieuwsgierig.Zeker onder jongeren. Mede daarom zijn de Grant Theft Auto-games (GTA) zoenorm populair. Maar GTA is ook enorm goed gemaakt. En dat geldt niet voor'Getting Up'. Vooropgesteld: de Newyorkse urban-sfeer uit de jaren zeventigen tachtig wordt raak getroffen, door een uitstekende hiphop-soundtrack enveel verwijzingen naar de glorietijd van graffiti. Zo draven 'legendes' uitde scene op.

Maar als we goede muziek willen, kopen we wel een cd. Wij willengameplay! En die rammelt in 'Getting Up' aan alle kanten. Het spel is eenallegaartje aan stijlen, stuk voor stuk slecht uitgewerkt. Vechten,springen, klauteren: het is even houterig. Als je game niet brengt wat hetbeloofde, dan komt zo'n controverse niet geheel ongelegen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden