Controverse rond schijfremmen splijt wielerpeloton

veiligheid | Zijn schijfremmen gevaarlijk voor wielrenners? Of is het debat ingegeven door commerciële belangen?

Sprinter Marcel Kittel doet in Parijs-Nice alsof hij boven de controverse over schijfremmen in het wielerpeloton staat. De Duitser rijdt de 'koers naar de zon' deze week met een set vervloekte remmen, typeren sommige coureurs de nieuwe innovatie. Kittel deed de risico's af met de opmerking dat schijfremmen erg geschikt zijn bij het druilerige weer dat Frankrijk deze dagen overspoelt. Parijs-Nice finisht zondag.


Kittel vormde de aanleiding voor de discussie over de risico's van deze noviteit die in mountainbikes inmiddels gemeengoed is. Vorige maand haakte in de slotkilometers van de Ronde van Abu Dhabi het stuur van de Duitser in dat van de Brit Owain Doull. De twee vielen met ruim vijftig kilometer per uur op het asfalt.


Beide renners hielden aan de val niets over anders dan dat Doulls schoen bijna in tweeën lag. "Doorklieft door de schijfremmen van Kittel", oordeelde de Sky-renner geschrokken. Toeval of niet, Kittel, die voor Quick Step koerst, was de enige coureur die met de nieuwe remmen reed. Anderzijds had Doull geen hard bewijs voor zijn stelling anders dan een schoen die rijp was voor de vuilnisbak.


Maar dat was toen al geen thema meer. Doull kreeg bijval van zijn kopman Chris Froome en diens secondant de Nederlander Wout Poels. Vervolgens mengden andere coureurs zich in het debat. In hun kielzog trok de internationale rennersvakbond CPA van leer tegen de 'gedwongen' herinvoering van de schijfrem. Voorzitter Gianni Bugno zei 'bezorgd te zijn voor de veiligheid van de renners'. Hij dreigt met juridische stappen tegen de internationale wielerunie UCI als de huidige testfase wordt doorgezet zonder aangescherpte veiligheidsmaatregelen.


Zo wil de CPA dat de metalen schijven met een beschermkap worden afgedekt. De bladen zijn nu met de blote hand aan te raken. Overigens moet een filmpje dat momenteel op internet de ronde doet bewijzen dat precies dat laatste zonder verwondingen mogelijk is. De gapende beenwond van de Spanjaard Ventoso moet dan weer het tegenovergestelde verbeelden. Ventoso weet zijn letsel tijdens Parijs-Roubaix vorig jaar aan een schijfrem die zijn onderbeen doorboorde. Dat was voor de UCI aanleiding om de testfase destijds meteen stil te leggen.


Dat de wielerfederatie in januari het licht op groen zette voor een tweede periode waarin fabrikanten kunnen proefdraaien, lag aan de aanpassingen die zijn gedaan, zegt de UCI. Zo is de buitenkant van de schijf afgevlakt.


De CPA claimt hierin niet gehoord te zijn. Bugno heeft, net als voorzitter Bobbie Traksel van de Nederlandse rennersvakbond VVBW, geen bezwaren tegen de nieuwe remmen. Maar de invoering gebeurt in hun ogen te gehaast. Daar komt bij dat er straks ploegen rondrijden met en zonder schijfremmen. Dat levert volgens Traksel nieuwe risico's op omdat schijfremmen een groter remvermogen hebben dan traditionele velgremmen.


De sportfabrikanten verenigd in de World Federation of the Sporting Goods Industry (WFSGI) zetten vraagtekens bij de rennersverklaringen. Volgens voorzitter Robbert de Kock is op Ventoso's verhaal het nodige af te dingen. "Uit forensisch onderzoek is gebleken dat zijn verwonding met grote zekerheid door een tandwiel is veroorzaakt." De Kock vermoedt dat Ventoso vasthoudt aan zijn versie omdat hem dat van hogerhand is opgelegd.


De WFSGI heeft daarmee onbedoeld een punt. De belangen van racefiets- en onderdelenfabrikanten lopen niet altijd synchroon. Kittel en Quick Step zijn voor een goed deel van hun inkomsten afhankelijk van Specialized, een Amerikaanse fietsproducent die een aanzienlijk commercieel belang heeft bij het in stand houden van het profwielrennen. Grote koersen als de Tour de France zijn bij uitstek marketinginstrumenten. Pinarello, dat Froome en Team Sky van materiaal voorziet, heeft daarentegen geen schijfremmen in het assortiment. De reactie van de drievoudig Tourwinnaar moet je dan ook in dit licht bezien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden