Containervervoerder RSE groeit tegen de trend in

ROTTERDAM - Het vervoer van containers per spoor groeide in de afgelopen periode bij European Rail Shuttle (ERS) met zo'n 25 procent per jaar. De onderneming, in handen van de rederijen Maersk SeaLand en P & O Nedlloyd, verwacht dat ook dit jaar een dergelijke groei in het verschiet ligt.

Bij de start van het spoorbedrijf in 1994 gingen er iedere week drie treinen naar Milaan. Nu rijden er tweehonderd treinen vanuit Rotterdam, Bremerhaven en Hamburg naar onder meer Warschau, Boedapest en München. Zij vervoeren jaarlijks driehonderdduizend tue (containers van twintig voet).

De groei is opmerkelijk tegen de achtergrond van de slappe markt voor het goederenvervoer per spoor in Europa: die krimpt de laatste jaren licht. ERS kan snel groeien doordat de rederijen P & O Nedlloyd en MaerskSeaLand al zoveel containers aanvoeren dat het laten rijden van een eigen trein rendabel is. Zij vullen de wagons voor 75 procent. Andere rederijen kopen de rest van de ruimte. De onderneming is in acht jaar uitgegroeid tot het grootste particuliere spoorvervoersbedrijf voor goederen in Europa.

Vanuit de haven van Rotterdam gaat nu 20 procent van de containers van P & O Nedlloyd met de trein naar het Europese achterland. Met de vrachtwagen wordt 40 procent weggebracht of opgehaald. De rest gaat met binnenvaartschepen.

De groei van het vervoer per spoor blijft in Rotterdam achter vergeleken met andere Europese havens, aldus P & O Nedlloyd. Er wordt gewerkt aan modernisering van de havenspoorlijn van de Rotterdamse Maasvlakte naar Kijfhoek, boven Dordrecht. Daardoor is er nog beperkt ruimte op het spoor beschikbaar.

Dat verandert als de Betuwelijn, waarvan het havenspoor deel uitmaakt, over een paar jaar klaar is. Dan is er meer ruimte voor groei in Rotterdam. Dat is hard nodig, meent L. Vos van P & O Nedlloyd, omdat de schepen steeds groter worden. ,,Als die containers worden gelost en met een vrachtwagen de weg op gaan, heb je een file van honderd kilometer.''

P & O Nedlloyd is blij met de verdere liberalisering van het spoorvervoer. De Europese Commissie besloot vorige week dat de lidstaten elk bedrijf op het spoor moet toelaten. De markt moet vrij zijn in 2006.

Harmonisatie van veiligheidseisen en de rails voorkomt dat er tussen Rotterdam en Milaan zes keer van locomotief en machinist gewisseld moet worden. De treinen van ERS rijden daardoor nu gemiddeld niet harder dan 35 kilometer per uur. Dat is veel te langzaam, meent P & O Nedlloyd, maar nog altijd harder dan het gemiddelde tempo van goederentreinen in Europa. Die is achttien kilometer per uur.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden