Consumentenrubriek 'Radar' niet belerend

'Radar', 18.55-19.30 uur, Nederland 2.

Aan het woord is Antoinette Hertsenberg, de presentatrice van het nieuwe consumentenprogramma van de Tros. Het tweewekelijkse 'Radar' volgt met ingang van vandaag 'Kieskeurig' op, dat anderhalf jaar geleden voor het laatst werd uitgezonden. In tegenstelling tot programma's als 'Kassa!' (Vara) en 'Ook dat nog' (KRO) wordt 'Radar' zonder publiek gemaakt. Ook is afgezien van de dubbelpresentatie die 'Kieskeurig' kende.

De nieuwe rubriek is volgens de Tros een journalistiek programma over alles wat de consument beweegt. Het bevat eigen reportages over zaken als gezondheid, voeding, milieu, consumenten(on)recht en service. Nieuw voor een dergelijk programma is een steeds terugkerend onderdeel dat niet alleen de producent, maar ook de consument een spiegel voorhoudt.

'Radar' laat zien hoe argeloos en beïnvloedbaar de consument kan zijn; ter vermaak maar vooral ter lering en dus preventie. Met dat doel voor ogen laat de redactie een willekeurige landgenoot er bewust 'inlopen'.

Reclame is een vast aandachtspunt in 'Radar'. Naast reportages waarin klachten van de individuele consument aan de orde komen, worden ook onderwerpen met een breder maatschappelijk belang niet geschuwd.

Spraakmakend

Presentatrice Antoinette Hertsenberg (30) is afkomstig van de Dierenbescherming, waar ze projectleider/woordvoerster was, en trad vorig jaar september bij de Tros in dienst. Ze was daarvoor ondermeer campagne-coördinator en later directeur van de Anti-Vivisectie Stichting.

Bij de Dierenbescherming was ze verantwoordelijk voor de campagnes tegen biotechnologie en de plezierjacht. Spraakmakend waren de actie 'Opsporing verzocht' (op zoek naar de tip voor de beste beelden van de jacht) en de 'moedermelkposter' (een abri-affiche van een vrouw met uiers). In oktober was Hertsenberg medepresentatrice van de Tros-uitzending 'Deadline voor dieren', die de Dierenbescherming ongeveer 35 000 nieuwe leden opleverde.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden