Consumentenbond start meldpunt voor medische fouten

Medische fouten in bijvoorbeeld ziekenhuizen kunnen vanaf vandaag gemeld worden bij het kenniscentrum van de Cosumentenbond. © ANP

De consumentenbond heeft vandaag een meldpunt voor medische missers geopend. De bond roept mensen op om hun ervaringen met grote en kleine medische fouten te delen.

Tot 1 september kunnen mensen melding doen, daarna gaat de consumentenbond de fouten inventariseren om vervolgens in gesprek te gaan met ziekenhuizen en andere zorgverleners.

De consumentenbond pleit voor een onafhankelijk kenniscentrum waar consumenten op een laagdrempelige manier kunnen laten toetsen of hun zaak kans van slagen heeft.

"Veel mensen haken voortijdig af in een procedure rond een medische fout. Het is vaak een grote administratieve rompslomp. Mensen zijn bang dat ze er veel tijd en moeite insteken en dat het vervolgens nergens op uit draait", aldus een woordvoerder van de consumentenbond vandaag.

Met het onafhankelijke kenniscentrum wil de bond de drempel verlagen om een klacht in te dienen over medische missers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden