Consumentenbond signaleert veel missers in de thuiszorg

Een medewerkster neemt de bloeddruk op van een zieke man Beeld anp

Medewerkers in de thuiszorg melden fouten niet, beperkten ouderen onnodig in hun vrijheid en gaan slordig om met medicatie. Dat is het beeld wat de Consumentenbond deze week schetste op basis van 65 rapporten van de Inspectie van de Gezondheidszorg (IGZ) vanaf 2012.

De inspectie noemt het onderzoek niet representatief voor de hele sector met haar ruim duizend thuiszorgbedrijven. Omdat ze vaak afgaan op een melding, geven hun rapporten slechts een overzicht van de rotte appels, zegt een woordvoerder.

De inspectie maakte bijvoorbeeld melding van een vrouw met suikerziekte die was gevallen en op haar alarmknop had gedrukt. Ze zat klem onder de bank en kon niet opendoen. Na twee dagen werd ze bevrijd, maar overleed. De betreffende zorgorganisatie is inmiddels failliet.

Brancheorganisaties BTN en Actiz noemen zo'n casus schokkend, maar wijzen erop dat er honderdduizenden mensen in de sector werken, en dat slechts enkele van de onderzochte organisaties lid zijn van de twee.

Op vakantie
Veel kritiek betreft het beleid. Volgens de Consumentenbond is het bijvoorbeeld niet altijd helder wat een medewerker moet doen als een cliënt niet opneemt, en de deur niet opendoet. Volgens BTN is dat soms lastig. "Ik ken een voorbeeld van een vrouw die niet thuis gaf", zegt bestuurder Jan Verschuren. "Toen ook de contactpersoon niet opnam, werd de politie gebeld. Die forceerde de deur. Later bleek dat de vrouw op vakantie was. Zij heeft zelfs getracht de schade te verhalen op de thuiszorg."

Allerzorg in West-Brabant had in haar beleid opgenomen dat ouderen met een (verboden) Zweedse band vastgebonden mochten worden. "Dat is nooit gebeurd, en is na kritiek van de inspectie uit ons protocol geschrapt", zegt een woordvoerder.

Enkele berispte organisatie zijn inmiddels opgeheven. De anderen laten ook weten hun beleid aangepast te hebben. Bij Zorg voor Zorg uit Nieuwegein luidde de kritiek dat ze bedhekken gebruikten. Zonder nadrukkelijke toestemming mag dat niet. "Dat doen we soms bij mensen op hun sterfbed als ze onrustig worden van de medicijnen", zegt een woordvoerder. "Soms kun je niet om toestemming vragen." Na kritiek van de inspectie gebeurt dat alleen nog als een familielid toestemming geeft.

TSN-Thuiszorg, een van de grootste thuiszorgaanbieders en negatief genoemd in het onderzoek vanwege onbekwame medewerkers, vindt dat de Consumentenbond een achterhaald beeld schetst. "We stonden inderdaad onder verscherpt toezicht, maar dat is al lang opgeven", zegt directeur Joan Jonkers. "Eigenlijk komt de bond met oud nieuws."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden