Consumenten verliezen jaarlijks half miljard euro

(Trouw) Beeld
(Trouw)

Niet alleen ouderen zijn vatbaar voor oneerlijke handelspraktijken. De slachtoffers zijn te vinden in alle leeftijdscategorieën.

Sjaak van de Groep

Een e-mail met de belofte dat u de dagwinnaar bent van een grote loterij. Een agressieve verkoper aan de voordeur die een gratis pannenset bij een abonnement probeert aan te smeren. Gratis onderbroeken die worden toegestuurd. De pakketjes blijven komen, maar nu met een acceptgiro. Zo maar drie voorbeelden waar mensen vroeg of laat mee te maken kunnen krijgen.

De Consumentenautoriteit (toezichthouder op eerlijke handel) heeft onderzoek laten doen naar de omvang van oneerlijke handelspraktijken. Daar deden 71.600 consumenten aan mee. Het onderzoeksrapport werd gisteren overhandigd aan staatssecretaris Frank Heemskerk van (economische zaken).

Een van de opmerkelijkste bevindingen is dat niet alleen ouderen vatbaar zijn voor oneerlijke handelspraktijken. De slachtoffers zijn verspreid over alle leeftijdscategorieën. Sommige groepen mensen zijn meer vatbaar voor slimme verkopers. Vrouwen ’trappen’ er bijvoorbeeld vaker in dan mannen. Directeur Marije Hulshof van de Consumentenautoriteit legt de vinger op de zere plek. „Ik sta ook op de sukkellijst van loterijen en krijg deze spam notabene op het e-mailadres van de Consumentenautoriteit. Ik heb cosmetische producten gekocht via internet en later bleek dat er geen werkbare stoffen in zaten.”

„We gaan de boeven pakken!”, was de eerste reactie van Heemskerk (PvdA), nadat hij het rapport in handen kreeg. Op de vraag of hij was geschrokken van de cijfers, antwoordde de staatssecretaris ontkennend. „We wisten al dat het erg was, maar ik ben blij met de onderbouwing. We hebben nu ook de mogelijkheid om boetes uit te delen.”

Consumenten verliezen jaarlijks gezamenlijk 579 miljoen euro aan oneerlijke handelspraktijken. Van de elf onderzochte disciplines scoorden de misleidende vakantieclubs, de agressieve verkoop tijdens busreisjes en piramideconstructies het hoogst. Respectievelijk 183 miljoen, 103 miljoen en 102 miljoen euro verliezen de consumenten op jaarbasis.

Bij lidmaatschap van een vakantieclub belooft de organisatie korting op vakanties. Vaak vallen deze tegen, bestaat de vakantie niet of moet alsnog de volle mep worden betaald. De busreisjes doen het ook goed. Bussen vervoeren consumenten naar een verkoopdemonstratie. Daar aangekomen zet de verkoper hen onder druk om iets te kopen. Of, om het in de woorden van Marije Hulshof te zeggen: „Koop uw auto in Maastricht, neem een excursie per bus naar Limburg, word in een zaaltje gepropt en kom naar buiten met een veel te dure fiets.”

Bij de piramideconstructies wordt de consument verteld dat hij veel geld kan verdienen door producten te verkopen. Deelnemers moeten zelf ook mensen zoeken die de producten willen verkopen.

Sinds 15 oktober is de Wet oneerlijke handelspraktijken van kracht. Door deze wet is het mogelijk om aanbieders van producten die op een misleidende en agressieve manier consumenten benaderen, aan te pakken. Boetes kunnen oplopen tot 450.000 euro.

De consumenten worden het vaakst benaderd per post, telefoon en e-mail. De gemiddelde schade van de oneerlijke handelspraktijken per inwoner wordt geschat op 45 euro per jaar.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden