Consument kiest vaker voor duurzaam voedsel

Met name supermarkten zien de omzet van duurzame producten toenemen. Beeld anp
Met name supermarkten zien de omzet van duurzame producten toenemen.Beeld anp

Consumenten kochten ook afgelopen jaar meer duurzaam voedsel. In 2013 steeg de omzet van voedsel dat dier- en milieuvriendelijk is geproduceerd met ruim 10 procent naar een totaal van 2,5 miljard euro, zo blijkt uit de woensdag verschenen Monitor Duurzaam Voedsel 2013.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) spreekt van een positieve ontwikkeling. 'We zijn er nog niet, maar het informeren van consumenten over duurzaam produceren werpt vruchten af. Mensen kiezen steeds bewuster wat zij op hun boodschappenlijstje zetten. Door deze positieve ontwikkeling is duurzaam voedsel met afstand de belangrijkste groeimarkt voor onze voedingssector.' De uitgaven voor voedsel zonder duurzaam keurmerk daalden juist (1,1 procent).

Vooral vis en eieren
Er wordt vooral meer duurzame vis en eieren verkocht. Inmiddels heeft een op de drie verkochte eieren of visproducten een duurzaam keurmerk. Ook is er meer vraag naar biologisch brood. En terwijl er afgelopen jaar iets minder vlees werd verkocht, gaven mensen wel meer geld uit aan duurzaam vlees, aldus de onderzoekers.

Met name de supermarkten zien de omzet van deze producten toenemen, want 68 procent van alle duurzame producten wordt daar verkocht. Vooral het vlees. Dat wordt maar in een op de tien gevallen gekocht bij de speciaalzaak en voor de rest gebeurt dat bij de super.

De Monitor Duurzaam Voedsel wordt jaarlijks samengesteld door LEI Wageningen UR, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden