Conny Janssen weet te verrassen met rijke beeldtaal

LEIDEN - Choreografe Conny Janssen bevindt zich op het kruispunt van jazzdans en moderne dans. Tien jaar geleden begon zij haar carriere bij het gezelschap Djazzex. Al bij haar choreografisch debuut in 1988 legde zij de gemeenschappelijke wortels bloot van de dynamische swingende jazzdans en de meer sensuele moderne dans.

EVA VAN SCHAIK

Hoewel de wegen van haar en van deze groep zich ondertussen gescheiden hebben, kunnen beiden nu op de bekroning van tien jaar volhardend spitten terugkijken. Djazzex werd opgenomen in het nieuwe Kunstenplan en is daarmee de eerste jazzdans-groep in Nederland met structurele erkenning geworden.

Conny Janssen vormde vorig seizoen naar aanleiding van haar suksesvolle produktie 'Eloi,Eloi' een eigen stichting en vulde de veel belovende stippeltjes achter de naam 'Conny Janssen danst...' met een nieuw avondvullend programma van hoog niveau. De komende twee maanden zal dit Rotterdamse initiatief op vele plaatsen te zien zijn.

Janssens evidente talent voor choreograferen blijkt ook uit haar selectie van acht uitstekend op elkaar afgestemde dansers uit het thans zo uiteengeslagen veld van ervaren freelancers. Zij heeft oog voor hun persoonlijke kwaliteiten en weet deze optimaal te benutten. Onder hen is ook Juliette van Ingen, die na ruim een jaar afwezigheid over onverminderde energie en uitstraling beschikt.

Na 'Eloi,Eloi' voor vier mannen en vijf vrouwen, waarin een vertraagde stoelendans op een broeierige uitputtingsslag uitloopt, ging Janssen met een even aantal mannen en vrouwen aan de slag. In 'Monoloog voor twee helften' daalt een platform vol krioelende ledematen af in een geheel duister toneelgat. Het blijken twee mannen en twee vrouwen in rood-zwarte bodystockings te zijn, die de indruk wekken in de krochten en slochten van het ondermaanse wortel te moeten schieten om zich een weg terug naar boven te banen.

Hoewel de muziek van Denis Dufour en Mari Boine Persen en ook de programmatoelichting, suggereerden dat het om dieren in doodsnood op een landingsbaan voor vliegtuigen gaat, deden de plastische dansbewegingen mij meer aan de flora dan aan de fauna denken. Niet alleen de kiemkracht van moeder aarde, maar ook de macht van het vuur overheerste in dit fascinerende kwartet over 'verscheurd worden en verscheurd zijn'.

De vier verstrengelde, en zich los wroetende 'organismen' leken direkt ontleend aan sculpturele dans uit de jaren zeventig: zij deden niet onder voor de plastische stunts van de Pilobolus-dansers of de organische motoriek van het Elise Monte Dance Company.

Janssens tweede premiere, 'Moving Target' bleek grilliger van opzet en opende met een beeld dat ik niet licht zal vergeten. Onderste boven hangend aan hun knieen bungelden drie jongens aan hoge vierkanten dubbele buizenconstructies.

Langzaam ontvouwden zij hun armen zoals vleermuizen hun vleugels en strekten zij hun ontblote torso's naar boven, waarbij zij zich aan hun voeten onder de onzichtbare achterliggende buis in balans hielden. Maar zeker niet om deze vondst alleen is 'Moving Target' een prachtig ballet voor vier jongens en vier meisjes.

De jongens hadden nog maar amper de vloer bereikt of zij werden belaagd en besprongen door drie meisjes. In de algemene krachtmeting kwamen Jane Poerwoatmodjo en Renato Betolino naar voren, het enige tweetal dat in zacht rood licht een idyllisch-sensueel contact aanging. In onverwacht schril en wit licht werden zij door de zes anderen meegenomen. De acht joegen elkaar in wisselende formaties op en troefden elkaar af met allerhande en voeten acrobatiek.

Op de geboorte van deze volwaardige moderne dansgroep werd in de Leidse schouwburg terecht met enthousiasme gereageerd. De voorstelling is goed aangekleed, laat dramatische dans van klasse en overtuigend gevoel voor theater zien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden