Connexxion ligt op koers

AMSTERDAM - Connexxion, vooral bekend als het grootste busbedrijf van Nederland, heeft zijn huis na een rumoerig jaar weer op orde. Als de komende tijd in eigen land niet teveel concessies worden verloren, durft het openbaar vervoerbedrijf over twee jaar de grens over te gaan. Topman K. Westdijk blikte gisteren, voor de presentatie van zijn jaarcijfers staande in een draagvleugelboot van zijn bedrijf, vol vertrouwen de toekomst tegemoet. Een goed jaar geleden kreeg hij onverwacht het roer in handen nadat voorganger H. Koerhuis wegens 'ruzie in de top' al na 14 maanden was vertrokken. ,,Het bedrijf lag niet op koers, we hadden de cijfers niet onder controle en er heerste een algemeen gevoel van defaitisme in de club. Die fase hebben we nu afgesloten.''

redactie economie

Connexxion maakte vorig jaar nog wel verlies, zes miljoen euro, maar bruto was er al winst: 20 miljoen. In 2001 was er nog netto 20 miljoen verlies. Het verlies in 2002 is geheel te wijten aan reorganisatielasten, een post die dit jaar niet zou moeten terugkeren. Voor dit jaar voorspelt Westdijk dan ook een nettowinst. In de omzet zit nog altijd veel geld van de overheid. Vorig jaar betaalde die ongeveer 55 procent van de prijs van het buskaartje (376 miljoen), passagiers betaalden de overige 45 procent. Die verhouding was in 2001 nog 60 om 40 procent. ,,We zijn op weg naar de 50/50, maar of we dat dit jaar halen, betwijfel ik'', zegt Westdijk.

De komende twee jaar wordt voor Connexxion beslissend, zo meent de topman. ,,Er komen veel aanbestedingen, waarmee bijna de helft van onze omzet is gemoeid. Die moeten we zo veel mogelijk zien te behouden.'' Daarnaast krijgt Connexxion nu ook eens de kans om regio's bij een concurrent weg te kapen, zoals in Groningen, waar Arriva het busvervoer verzorgt.

Connexxion krijgt steeds meer handigheid in het meedingen bij aanbestedingen, met name dankzij het eigen taxibedrijf. Dat won vorig jaar 30 procent van alle inschrijvingen en staat dit jaar tot nu toe op 50 procent. Elke week wordt gemiddeld in twee regio's het vervoer van leerlingen, zieken en gehandicapten aanbesteed. Met het taxivervoer is inmiddels een omzet van 160 miljoen gemoeid. De omzet in het openbaar vervoer is stabiel op ongeveer 679 miljoen.

De reorganisatiekosten zijn vorig jaar vooral gemaakt om het aantal indirecte medewerkers te verkleinen. Het aantal chauffeurs nam licht toe naar bijna 11000, in de kantoren van Connexxion werkten eind vorig jaar echter 300 mensen minder, nog 1829 in totaal. Daarnaast heeft het bedrijf een forse bezuiging gevonden in zijn bussenbestand. Door alle voertuigen in één dochterbedrijf onder te brengen, blijkt Connexxion met 10 procent minder streekbussen toe te kunnen.

Het bedrijf heeft nog geen last van al te professionele beloningen. Vorig jaar kreeg de top 7 procent meer, maar inclusief een vertrekpremie voor Koerhuis is de totale kostenpost amper de helft van de bonus van KPN's topman Scheepbouwer.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden