'Concurrenten zijn jaloers op Bonuskaart'

Van onze redactie economie AMSTERDAM - “De concurrentie van Albert Heijn heeft er alle baat bij dat de Bonuskaart in diskrediet wordt gebracht. Het zal mij niet verbazen als uiteindelijk uitkomt dat zij achter deze hele commotie zitten. Het lijkt verdacht veel op de Omo-Power-affaire.”

Cor Molenaar, directeur van adviesbureau Ogilvy One en goeroe in de wereld van de spaarsystemen, begrijpt niet waarom de Bonuskaart van Albert Heijn zo onder vuur ligt. De Registratiekamer, het instituut dat toezicht houdt op de Wet persoonsregistratie, heeft de supermarktketen deze week op de vingers getikt. Albert Heijn zou in strijd met de wet handelen door naam en adres van de klant te vragen, in ruil voor de kaart.

“Is dat nou privacy-gevoelig”, vraagt Molenaar zich af, “een naam, een adres en het aantal gezinsleden? Ze vragen toch niet naar je inkomen, of naar je gezondheidsgeschiedenis?”

Molenaar, vorig jaar nog gepromoveerd op zogeheten loyaliteitssystemen, vindt de Bonuskaart 'een heel vernieuwend, uniek concept', iets waar de concurrenten van Albert Heijn heel terecht jaloers op kunnen worden. “Gewoon met je spullen adverteren, geeft problemen. Is de bloemkool in de aanbieding, dan eet heel Nederland bloemkool. Alle winkels moeten dan van enorme hoeveelheden bloemkool worden voorzien. Wat is er nou mooier dan iedere klant zijn eigen aanbieding te geven?”

Bovendien, weet Molenaar, is Nederland het zegeltjes, punten en Airmiles sparen helemaal zat. “Die systemen zijn over hun hoogtepunt heen.”

Albert Heijn heeft de Bonuskaart vorig jaar uitgeprobeerd in de Amerikaanse Bi-Lo-supermarkten. Binnen een half jaar waren er 2,7 miljoen kaarthouders, die goed waren voor 90 procent van de omzet van de winkelketen.

Een groot bedrijf als Albert Heijn staat altijd in de etalage, zegt de spaarsysteemdeskundige. “Zij mogen nooit iets fout doen, en dat realiseren ze zich ook. Albert Heijn staat bekend als een professionele marketeer, die ethisch handelt.”

De Consumentenbond eist inmiddels dat de supermarkt snel duidelijk maakt wat er gebeurt met de persoonsgegevens. Albert Heijn legt binnenkort formulieren in de winkel waarmee gegevens kunnen worden gewijzigd of geschrapt.

- Pagina 6: Anonieme kaart kost moeite

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden