Concertgebouworkest John Adams

Klassiek

***

IJzersterk: een paar honderd Syrische vluchtelingen de Grote Zaal aan de Van Baerlestraat binnenhalen en ze Amerikaanse kunstmuziek voorschotelen. Het was een out-of-the-box-idee van Entrée, de jongerenvereniging van het Concertgebouw en het Concertgebouworkest.

De avond die de gasten bezochten maakte deel uit van het AAA Festival - actueel, avontuurlijk, aangrijpend - waarin diverse Amsterdamse kunstinstellingen samenwerken. Titel van deze aflevering: 'Breaking news', en dan komt de vluchtelingenproblematiek onherroepelijk in beeld.

Selfies hier, selfies daar; van de mobiele telefoons uitschakelen was geen sprake. Met dit podium en dit orkest móéten we op de foto, vond de buitenlandse delegatie, die in Zwolle verblijft. De gastheer van de avond was componist John Adams, en hij heette de Syriërs, verspreid tussen het reguliere publiek, hoogstpersoonlijk welkom.

Adams dirigeerde het Concertgebouworkest in eigen werk en bracht de vierhonderd paar onwennige oren direct in vervoering met 'Two fanfares for orchestra', waarvan zijn 'Short ride in a fast machine' onderdeel is. Kort maar krachtig, de puls onverstoorbaar - niet elke componist is dirigent, maar Adams kan er wat van. Messcherp koper scheurde langs iedere zaalhoek.

Mede in opdracht van het orkest schreef Adams zijn vioolconcert 'Scheherazade.2', dat zijn Nederlandse première beleefde. Soliste was Leila Josefowicz, ze is een warm pleitbezorgster van Adams' vioolwerk. Als een stoere vertelster stond ze daar. Alles ging uit het hoofd, en dat was nogal wat. Het concert heeft een moedige lengte, of moeten we zeggen: overmoedig?

Josefowicz is een dame met power. Ze vormde een belangrijke reden om bij de les te blijven tijdens de onstuitbare notenstroom. Met grote regelmaat verdween ze in de orkestrale drukte. Adams componeerde beslist dramatische verhaalelementen, maar om de haverklap was je als luisteraar de draad kwijt. Zoveel (lees: te veel) muzikale ideeën, de notenbalken kraakten in hun voegen.

Josefowicz liet je glimlachen op de momenten dat ze zich loszong van haar begeleiders en de rust weerkeerde. En Adams zou Adams niet zijn als hij je in de symfonische tussenstukken niet overdonderde als master of suspense.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden