Concerten

Leonard Slatkin kwam in 1977 voor het eerst bij het Concertgebouworkest dirigeren. Pas twintig jaar later keerde hij er terug, maar sindsdien is hij dan ook elk jaar geweest. Tot grote vreugde van het orkest, want Slatkin is een goede repetitor en weet in een ontspannen sfeer resultaten te boeken.

Slatkin is vooral thuis in het Amerikaanse repertoire, maar dirigeert deze maand bijna alleen Europeanen. Vandaag en morgen de herhaling van het programma van gisteren: Stravinsky's 'Symphonies d'instruments à vent', de zevende symfonie van Sibelius en het vioolconcert van Elgar (met soliste Kyoko Takezawa). Volgende week donderdag en vrijdag staan op het programma de 'Seven studies on themes of Paul Klee' van de Amerikaan Schuller, 'Les fresques de Piero della Francesca' van Martinu en de 'Schilderijen van een tentoonstelling' van Moesorgsky in een compilatie van bewerkingen (van onder andere ravel, Ashkenazy en Stokowski), door Slatkin zelf samengesteld. Amsterdam, Concertgebouw: 8 en 9/2 en 15 en 16/2.

Jevgeni Svetlanov, de voormalige dirigent van het Residentie Orkest is dit weekeinde terug op de bok bij zijn oude orkest. Behalve het derde pianoconcert van Rachmaninov (solist is Naum Grubert) dirigeert hij zijn eigen eerste (en enige) symfonie uit 1956. Svetlanovs werk vertoont verwantschap met dat van de Russische componisten aan het einde van de negentiende eeuw. Den Haag, Anton Philipszaal: 10/2 (20.15) en 11/2 (14.15)

Hans Vonk is chef-dirigent van het Saint Louis Symphony Orchestra. Sinds dertig jaar dirigeert hij met enige regelmaat bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Over Stravinsky zei Vonk ooit: ,,Ik zou alles van Stravinsky willen dirigeren.' Het is een componist die goed tot zijn recht komt bij de klassieke, heldere aanpak van Vonk. Zaterdag werpt hij zich op de delen uit het ballet 'Les Sylphides', die Stravinsky voor Sergej Diaghilev ontleende aan een nocturne en een wals van Chopin. Na de première in 1909 zijn deze werken nooit meer uitgevoerd. Ook voor Diaghilev schreef Stravinsky 'Pulcinella'. Verder de 'Ode' en 'Scènes de ballet' van dezelfde componist. Volgende week vrijdag en zaterdag combineert Vonk Stravinsky's 'Pulcinella-suite' met pianoconcert 24 van Mozart en de zevende symfonie van Beethoven. Rotterdam, De Doelen: 10/2 (20.15), 16/2 (20.15) en 18/2 (14.15).

James Joyce, de Ierse schrijver van omvangrijke, associatieve werken als 'Ulysses' en 'Finnegan's wake', streefde als zanger en musicus bewust naar muzikaliteit in zijn werk. Daar slaagde hij aardig in, want zijn vloeiende zinnen hebben componisten geïnspireerd. Dat geldt ook voor het werk van die andere grote Ier, Samuel Beckett. Beide schrijvers spelen met de taal en proberen datgene wat niet in woorden is uit te drukken, in hun werken te vangen. Componist Peter-Jan Wagemans stelde een programma samen van composities die hun oorsprong danken aan deze twee schrijvers. Componisten als Cage, Kurtág, Berio en Wagemans zelf staan op het programma. Uitvoerenden zijn Het Doelen Ensemble en mezzosopraan Gerrie de Vries. Het concert maakt deel uit van het All Ireland Festival dat twee weken lang in Utrecht gaande is. Utrecht, Vredenburg: 8/2.

Die Schöpfung. Op 1 februari 1801 stond in de Amsterdamsche Courant te lezen dat 'op heden den 5 February, 's avonds ten 7 uuren precies beginnende' in de Nieuwe kerk te Amsterdam het Muziekgezelschap ERUDITIO MUSICA ondersteund door een 'Orchest van ten minsten 280 Muziek-Meesters en voorname liefhebbers' Die Schöpfung van 'den vermaarden J. Haydn' zou uitvoeren. De krant sprak van een 'Meesterstuk van Toonkunde' dat met 'alle mogelijke nauwkeurigheid' zou worden gespeeld. Om te herdenken dat met dit feit de Nederlandse oratoriumtraditie begon, brengen Concerto d'Amsterdam (voorheen Concerto '91) en het Bachkoor Holland dit werk opnieuw in de Nieuwe Kerk. Solisten zijn Johannette Zomer, Robert Getchell (9/2), Marcel Reijans (11/2) en Wolf Matthias Friedrich. Dirigent is Daniel Reuss. Amsterdam, Nieuwe Kerk: 9/2 (20.15), Concertzaal: 11/2 (14.30).

Jazz

Opoyéyé, de band van slagwerker Eddy Veldman staat zaterdag 10 februari met een nieuwe bezetting in het Amsterdamse BIM-huis. De band heeft nu trompettist Iwan van Hetten in haar gelederen. Van Hetten werkte samen met onder meer Candy Dulfer en Level 42. Naast Veldman spelen er zaterdag nog twee andere percussionisten mee: Serigne M'Backe op de West-Afrikaanse djembé en als speciale gast: Konkie Halmeyer op steeldrums. Opoyéyé brengt eigentijdse funk en jazz met een vette groove als basis.

Pierre Courbois. Een totaal andere slagwerker is Pierre Courbois. Deze 'meester van de onregelmatige maat' won de Bird Award op het North Sea Jazz Festival van '94. Op 17 en 18 februari treedt Courbois op met respectievelijk zijn kwintet en zijn dubbelkwintet. Zaterdag 17 staat hij met zijn kwintet in de Deventer Schouwburg om 20.30 uur. Zondag 18 februari speelt hij met zijn dubbelkwintet in De Harmonie in Leeuwarden om 15.00 uur. Het kwintet bestaat uit: Pierre Courbois, drums; Toon de Gouw, trompet; Ilja Reijngoud, trombone; Willem Kuhne, piano en Egon Kracht, contrabas. Ter gelegenheid van de veertigjarige carrière van slagwerker Courbois vorig jaar, werd zijn kwintet uitgebreid met vijf saxofoons en klarinetten. De rietblazers van het dubbelkwintet zijn: Michiel van Dijk, Maarten Ornstein, Miquel Martinez, Jasper Blom en Jan Menu.

Tegenpolen, zo kun je Willem Breuker en Denise Jannah wel noemen. Donderdag 15 februari treden ze samen op in het Muziekcentrum 's-Hertogenbosch. Waar Breuker traditioneel materiaal helemaal door de war schopt en er zijn eigen vrije 'Breukersound' van maakt, zingt Jannah, naast jazz- en popstandards, ook traditionele Surinaamse muziek. De spanning is te snijden en improvisatie lijkt verplicht. Het concert begint om 21.00 uur.

Turkije. Een brug tussen oost en west. Onder dit motto vindt van februari tot mei op verschillende podia in ons land het Turkije Festival plaats. Het Nederlandse publiek kan hier kennis maken met een groot aantal Turkse muziekstijlen.

De opening van het festival is op vrijdag 16 februari om 20.30 uur. De Nederlandse zangeres Jasperina de Jong staat dan samen met de Turkse diva Sabahat Akkiraz in de Grote Zaal van het Amsterdamse Tropeninstituut. Beide artiestes zingen naast hun eigen liederen ook werken van elkaar. Ook de instrumentale begeleiding is een cross-over: de Nederlandse pianist Peter van Hintum speelt samen met de Turkse musici van Akkiraz. Het concert is nog tot en met 20 februari te zien in verschillende Nederlandse steden.

Jeugd

Polderkolder. In de dansvoorstelling 'Polderkolder' van Introdans laten choreografen als Ed Wubbe, Hans van Maanen en Niels Christe met een knipoog hun visie op Nederland zien. Voor de nieuwe choreografie van de Fin Jorma Uotinen ontwierp Frans Molenaar op tulpen geïnspireerde kostuums. Te zien 9/2 in de Schouwburg, leiden, 11/2 in de Stadsschouwburg, Nijmegen, 14/2 in de Storm, Winsterswijk.

Hoop van Zegen. In 'Hoop van Zegen', een muzikale bewerking van het sociale drama van Herman Heijermans, steelt het visserskind Barendje de show. In een serie moderne zeemansliederen bezingt hij zijn leven, dat jammerlijk eindigt in de woeste golven. Te zien 8/2 in Het Kruithuis, Groningen, 11/2 in Theater De Lieve Vrouw, Amersfoort.

'Kabaal' is een fantasierijke muzikale voorstelling over vaderlijke instincten. Twee mannen leiden een zwervend bestaan tot een kind de drift tot verzorgen onverwacht omhoog doet borrelen. De produktie van Loot en Bonheur is te zien 10/2 in Provadja, Alkmaar, 11/2 in Zuidplein, Rotterdam, 14/2 in het Stadstheater, Zoetermeer.

Schepping. Het Orkest van de Achttiende Eeuw en het Nederlands Kamerkoor brengen een uitvoering van 'Die Schopfung' van Joseph Hayden voor jongeren. Onder leiding van dirigent Frans Bruggen zingen Marcel Beckman, Jeanette Zomer en David Wilson Johnson. Hans Daghelet vertolkt de teksten. Te zien 13/2 in het Concertgebouw, Amsterdam.

Lezen. Tijdens 'Lezen Centraal' vertellen schrijvers als Reindert Kromhout, Annemarie van Haeringen en Marianne Busser over de ontluikende geletterdheid van peuters en kleuters. Ook is er een masterclass vertellen en voorlezen. Voor professionals in de onderwijs- en bibliotheekwereld zijn er specifieke programma's. 13/2 in Conferentiecentrum De Blokhoeve, Nieuwegein.

Dans

Godenzoon. In het voetspoor van Alexander de Grote legde het Internationaal Danstheater ruim tweeëndertigduizend kilometer af, dwars door Turkije en Oezbekistan naar China, Afghanistan en Pakistan. Een aantal volkeren in dit gebied zegt afstammelingen te zijn van de soldaten van Alexander van Macedonië. Hun klederdracht, dans en muziek tonen in elk geval Macedonische invloeden. Met hulp van choreografen uit deze gebieden en met inhoudeljke adviezen van Alexander-expert Michael Woof (BBC-documentaire) kwam 'Alexander, reis van een godenzoon' tot stand. Met die titelrol zal Armin Dorn, zelf jarenlang godenzoon bij dit gezelschap, afscheid nemen van het podium. Een van de hoogtepunten vormt een dans van de Kalasj uit Pakistan, met authentieke, loodzware hoofddeksels. Deze week: 9 Amersfoort, 10 Den Helder, 13 Apeldoorn, 17 Zwolle. Tot 5 juni intensieve tournee door Nederland.

Choreartium. Zaterdag 10 februari start het HNB het 'Brahmsprogramma', met de Nederlandse première van het 66 jaar oude Choreartium (Leonid Massine, vierde symphonie van Brahms). Een historisch interessant ballet, omdat het een van de eerste choreografieën op een klassieke symfonie was. De Russische choreograaf brak met dit groots opgezette werk een lans voor bewegingsstructuren die niet een verhaal of een sfeer uitdrukken, maar de structuur van de muziek volgen. De reconstructie en instudering van dit ballet is van Tatiana Leskova, een van de laatste ballerines-russes die dit verloren gewaande ballet nog wist te herinneren.

In het Amsterdamse Muziektheater, mmv het Nederlands Balletorkest. 10 t/m 12, 14 t/m 16, 18, 22 t/m 24 en 27 februari.

Solo's. Nanine Linning en Dylan Newcomb hebben allang bewezen goede choreografen te zijn. Zij is onlangs huischoreografe van Scapino Ballet Rotterdam geworden. Hij vertrok bij het Nederlands Dans Theater om zich fulltime als componist en choreograaf te ontplooien. Hun nieuwste solo's vormen een dubbelprogramma. Mirjam ter Linden werkte jarenlang samen met Linning. Zij danst de speciaal op haar gemaakte Solo version 5.0. Dylan Newcomb danst zelf zijn 'Static', waarin hij de dubbele betekenis van dit begrip uitwerkt. 'Static' betekent niet alleen 'bewegingsloos', maar ook 'onverstaanbaar signaal'. Theater Lantaren/Venster Rotterdam, 9 en 10 februari, 20.30 uur.

Midlife-crisis. Ze worden 43 en er zit niets anders op. Met de overgang in aantocht maken de twee danseressen Karin Stefani en Krishna Lee Hanks de balans op. In 'Historisch/Hysterisch', een choreografie van Karin Stefani op muziek van Leo Lankhuizen, laten zij nogmaals hun kindertijd, volwassenwording en hun ambivalentie naar de andere sexe de revue passeren. Hun contrasterende culturele achtergronden moeten de midlife crisis interessant maken. 8 t/m 11 februari in De Melkweg, Amsterdam. 20.30 uur.

Remmen los. We mogen een kil kikkerlandje zijn, maar weinig geniet zoveel populariteit als flamenco, tango en salsa. Verklaringen voor deze hype lopen zeer uiteen. Zo lang er (nog) geen natuurijs is willen Nederlanders de spieren graag met alternatief getrappel opwarmen. Het groeiende aanbod van niet-westerse dans (voorstellingen en cursussen) is een neveneffect van het massatoerisme, maar ook een prettig hulpmiddel voor sociale contacten. Met borst vooruit, kin omhoog kunnen in Amsterdam de remmen los op: 9 februari in Tropen Instituut Casa de la trova (Cuba), 10 februari Plein Theater: Coro Flamenco Calle Real (Sevillanas), 10 februari De Badcuyp Brazilian Party.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden