Computerspelletjes op een hoger level, maar de basis is hetzelfde gebleven

Moderne games lijken vaak ver verwijderd van de oude spellen die in de jaren zeventig werden ontwikkeld. In Arcadehallen stonden mensen achter een kast, waar ze met knoppen het apparaat konden bedienen. Nu dragen we de games bij ons, geïntegreerd op de telefoon. Toch ligt de vintage speelwereld niet zo heel ver van de huidige games vandaan, zegt Jelte Timmer, projectmanager van de tentoonstelling Arcade. „Als je het visuele spektakel vergeet, zie je dat veel spellen gebaseerd zijn op de simpele principes van vintage games.” Klinken Pacman, Pong en Space Invaders als namen uit een ver verleden, de principes van die spellen vind je overal terug. De speler wordt geconfronteerd met een doolhof, waar obstakels en beloningen de speler prikkelen te bewegen. Achtervolgd door grijpgrage of bijtgrage vijanden probeer je zoveel mogelijk punten te scoren. Pacman was heel populair, maar het was Pong, niet meer dan een stipje tussen twee planken, dat in 1972 doorbrak bij het grote publiek. „Dat spel ontwikkelde zich tot een gevisualiseerd tennisspel. De vintage games brachten een basale representatie van de werkelijkheid.” Break-out, het spel waar een balletje tegen blokjes aan tikt, spelen we nog steeds. Waarschijnlijk niet meer op de computer, maar het dient als prima tijdverdrijf op de telefoon.

Bij Mediametic is nu de tentoonstelling Arcade te zien, met onder meer dertig bespeelbare Arcadekasten en verschillende consols.

De tentoonstelling is opgebouwd uit verschillende levels. In de eerste twee levels werd gekeken naar hoe de gamecultuur in beeld kon worden gebracht, met onder meer de Arcadekasten. In het derde level zien bezoekers de consols waarmee spelcomputer de intrede in de woonkamers maakte. Vanaf 19 februari begint level 4: over de handheld, de gameboy, op zak. „Van de supercomputers ging het spel naar Arcadehallen en van deze hallen naar de consols bij mensen thuis. En nu spreken we over mobile gaming, waar spellen geïntegreerd zijn in mobiele telefoons.”

De eenvoudige games hebben nog steeds een grote aanhang. „Het grootste percentage van de gebruikers van deze flashgames zijn huisvrouwen. Zij spelen even een klein spelletje dat je meteen grijpt.” De bezoekers die een game spelen op de Arcadekasten hebben al gevraagd of de Arcadehal niet terug kan komen, vertelt Timmer. „Het is een vorm van ontspanning die je niet meer ziet. Mensen spelen nu spelletjes op hun telefoon en dat is een verschil met de beleving die je ervaart als je een spel speelt op deze originele kasten.” De knoppen hebben plaats gemaakt voor het touchscreen. Toch hoeft er geen sprake te zijn van een volgende trend, geschikt voor level 5. Timmer: „Oude spellen beleef je het best in die eigen context.”

t/m 27 maart, met een aantal lezingen over mobiel gaming op 24, 25 en 26 maart. Mediamatic, Vijzelstraat 68 te Amsterdam. Meer informatie: www.mediametic.net

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden