Complotfilm zonder de beloofde spanning

2/11- Het Spel van de Wolf

Regie: Thomas Korthals Altes. Met Susan Visser, Johan Leyten en Pierre Bokma

**

"De aandacht in de journalistiek zal snel weer verslappen", sust één van de hoofdrolspelers op het kantoor van de AIVD, als de nationale veiligheidsdienst in november 2004 onder vuur komt te liggen na de moord op Theo van Gogh.

Met die scène over de vluchtigheid van veel nieuwsmedia kloppen de makers van '2/11 - Het Spel van de Wolf' zichzelf op de borst. Want bij de scenarioschrijvers Theodor Holman en Gijs van de Westelaken verslapte de aandacht nooit voor de moord in de Amsterdamse Linnaeusstraat tien jaar geleden.

Dat valt te prijzen. Holman en Van de Westelaken zijn jarenlang doorgegaan met vragen stellen over de omstandigheden rond de moord op Van Gogh. Werden er feiten verzwegen over de veroordeelde moordenaar Mohammed B. en de Hofstadgroep waar hij deel van uitmaakte?

Hun volharding om te blijven roeren in een aanslag die, samen met de eerdere moord op Pim Fortuyn, Nederland veranderde, heeft de productie opgeleverd die deze week de filmhuizen ingaat en op 2 november wordt vertoond bij de VPRO-televisie.

Het is niet een historisch document geworden waar de gevestigde Haagse machten en het halve Nederlandse volk van achterover zullen vallen. Nieuwe feiten zijn er wel in de film, maar niet zo heftig dat ze in je gezicht ontploffen. Uit eerder onderzoek is allang gebleken dat Mohammed B. waarschijnlijk handlangers had. In de rechtszaak tegen hem kon het alleen niet worden bewezen.

In 'Het Spel van de Wolf' wordt nog eens de kritiek herhaald dat de AIVD mogelijk de moord had kunnen voorkomen, wanneer de afluisterteams beter hun werk hadden gedaan. Vervolgens levert de film de nieuwe complottheorie dat de moord misschien wel bewust niet werd voorkomen. Dat allemaal in verband met een verondersteld groter belang. De grote complotboodschap blijft ongeloofwaardig.

Dat hoeft niet erg te zijn. Er zijn meer goede complotfilms gemaakt, die van Oliver Stone voorop. Tevoren waarschuwden de makers bovendien dat ze geen journalistiek verantwoorde documentaire gingen maken. Het moest in de eerste plaats een spannende thriller worden, doorspekt met echte feiten.

Die spanning valt tegen, dwalend in de mist van ingewikkelde verbanden tussen heel veel losstaande feiten die de makers opwerpen. Je raakt de draad soms kwijt. Het is in die dagen na de aanslag een drukte van belang op de kantoorkamertjes van de veiligheidsdienst. Logisch. Maar waarom de paniek bij de AIVD nu zó hoog moest oplopen?

Knap getroffen is wel de sfeer van de Haagse ambtenarij en de AIVD-burelen. Vooral actrice Susan Visser zet met haar rol van AIVD-medewerkster Ellen Maas een echte, typisch Haagse ambtenaar neer. Wat daarnaast vooral blijft hangen is een wel erg cynische kijk van de filmmakers op ambtelijk Den Haag. Maar daar is het een complotfilm voor.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden