Complex ruimte-epos over de toekomst van onze planeet

Interstellar

Regie: Christopher Nolan. Met Matthew McConaughey, Mackenzie Foy, Anne Hathaway, Jessica Chastain, Casey Affleck, Michael Caine.

****

De kans is vrij groot dat een Nederlander volgend jaar een Oscar gaat winnen. De spectaculaire beelden van Christopher Nolans bijna drie uur durende ruimte-epos 'Interstellar' werden gemaakt door Hoyte van Hoytema (43). We hebben het over de man die werd afgewezen voor de Nederlandse Filmacademie en die nu tot de beste cameramannen ter wereld behoort. Van Hoytema - getrouwd met een Zweedse en woonachtig in Stockholm en Los Angeles - vertrok naar de vermaarde filmschool in Lodz (Polen) en speelde zich via films als 'Tinker Tailor Soldier Spy' en het dit jaar verschenen 'Her' in de kijker. Terwijl 'Interstellar' deze week wereldwijd wordt gelanceerd, werkt Van Hoytema in Londen, en in het grootste geheim, aan de opnamen van de 24ste James Bond.

'Interstellar' speelt in de nabije toekomst. De aarde is uitgeput. Voedselbronnen raken op. Er dreigt een zuurstoftekort, en zandstormen leggen het leven lam. Tijd om op zoek te gaan naar een andere bewoonbare planeet in een ver sterrenstelsel. De aangewezen man om de missie te leiden is Cooper, een voormalige testpiloot met grotere ambities dan het boerenbestaan dat hij door de crisis gedwongen wordt te leiden. Complicatie is dat de weduwnaar - gespeeld door Matthew McConaughey als half cowboy half astronaut - twee kinderen heeft die niet weten wanneer hun vader zal terugkeren, áls hij al terugkeert. Vooral zijn tienjarige dochter Murph - vernoemd naar Murphy's Law, en in de film gespeeeld door drie actrices op drie verschillende leeftijden - is ontroostbaar.

De Engelse Hollywoodregisseur Christopher Nolan, die samen met zijn broer Jonathan het script schreef, neemt voor het exposé op aarde veel tijd. Nolan is niet alleen de man van de miljarden opbrengende 'Dark Knight'-trilogie (2005-2012) maar ook van de ingewikkelde puzzels, zoals 'Memento' die meer met het hoofd dan het hart leek gemaakt. Nolan perst er in de eerste akte welbewust de nodige emotie in, waarschijnlijk om de wetenschappelijke, en verdraaid ingewikkelde ruggegraat van het ruimte-epos - gemaakt in nauwe samenwerking met professor theoretische fysica Kip Thorn - te compenseren.

Verbluffend wordt het wel tussen de sterrenstelsels, vooral als het ruimteschip een wormgat passeert, en het voelt alsof je in het binnenste van een vulkaan bent. Een paar uur op een planeet met reusachtige vloedgolven, en er zijn drieëntwintig jaar verstreken.

De buiging die Nolan maakt voor zijn favoriete film, Kubricks '2001: A Space Odyssey', is overduidelijk. Tijd speelt een belangrijke rol in het verhaal. "Ik ben niet bang voor de dood wel voor de tijd", zegt de oude bedenker van de missie, gespeeld door Sir Michael Caine die ook herhaaldelijk de beroemde dichtregels van Dylan Thomas laat klinken: 'Do not go gentle into that good night/Old age should burn and rave at close of day/Rage, rage against the dying of the light.'

Leg je er niet bij neer, is de boodschap. En zo wordt 'Interstellar' van een temporeel en filosofisch complexe sciencefiction ook een ruimtefilm die aanspoort om je om de aarde te bekommeren, om in actie te komen. Het is de vraag of 'Interstellar' ook emotioneel die grote allesomvattende ruimte-opera is.

Belinda van de Graaf

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden