Commentaren van kinderen geven meerwaarde aan landschapsexpositie

„Kinderen horen niet in het museum! Kinderen die naar kunst kijken, is net zoiets als patat met kaviaar”, roept een van de personages uit de voorstelling ’Kijk daar drijft een Pan’ van Theatergroep Kwatta. Zij voerden de voorstelling uit in de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum. De interactieve kindertentoonstelling ’Expose – Mijn Mooiste Landschap’ bewijst het tegendeel, zegt Herman Tibosch, coördinator educatie van het museum. Kinderen stelden een eigen kunsttentoonstelling samen, door via internet te stemmen op schilderijen. Een selectie van vijftig kunstwerken werd digitaal naar verschillende scholen gestuurd en via digitale schoolborden getoond. Bijna 250 kinderen kozen hun favoriete top 3 van landschappen.

Hester Otter

Een school zette vier kleuterklassen in een gymzaal en samen stemden de kleuters over de schilderijen. „Dat zijn kleine cadeautjes voor ons”, vertelt Tibosch. Kunst is nu ook naar scholen te brengen en zelfs kleine kinderen zijn te enthousiasmeren voor kunst, wil hij maar zeggen.

„Natuurlijk roept dit project de vraag op of museumbezoek nu achterwege kan worden gelaten. Dat kan. Het is al heel bijzonder dat scholen zo intensief met de kinderen met kunst bezig zijn geweest. Kinderen ontdekten dat iedereen een eigen manier heeft om naar kunst te kijken.” Maar, zegt Tibosch, „een bezoek voegt zeker iets toe aan de persoonlijke beleving. Veel kinderen veranderden hun voorkeur toen ze in het museum het schilderij in het echt zagen.”

Het meest geliefde werk is een donker werk ’Johannis-Nacht’ van Anselm Kiefer (1945). „Ik had nooit gedacht dat dit het populairste werk zou zijn. Kinderen vonden het heel spannend. Een jongen schreef dat het net was alsof iets uit de struiken naar je loert. Dat is zo’n andere manier van kijken dan hoe je zelf naar kunst kijkt!”

Op nummer twee staat Maquette ’Jardin d’Email’ van Jean Dubuffet (1901 - 1985) en de derde plaats is voor Auguste Herbin (1882-1960), met ’Landschap’. Over ’Bloeiend boompje II’ van Bart A. van der Leck (1876 - 1958) vertelde een peuter dat het werk net leek op een omgevallen blokkentoren – precies zoals het kind vaak meemaakte als zijn broertje zijn toren omver gooide.

De commentaren zijn bij de kunstwerken vermeld. „De associaties van de kinderen zijn zeker de kracht van deze tentoonstelling. Ze tonen hoe verschillend je naar kunst kunt kijken.” Dit is de tweede Expose-tentoonstelling die het museum organiseert. Eerder dit jaar was ’Expose – De allermooiste werken op papier’ al een succes. Het concept won de Dutch Interactive Award 2010. Het internetproject is inmiddels afgerond, wel kunnen kinderen in het museum nog steeds hun commentaar schriftelijk achterlaten bij de schilderijen. De reacties die eerder zijn verzameld zijn online te lezen op www.kmmexpose.nl

t/m 6 maart, Kröller-Müller Museum, Houtkampweg 6 in Otterlo. Meer informatie: www.kmm.nl en tel. 0318-591241.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden