Columnisten roepen op tot boycot Apple

Een man belt met zijn iPhone voor een Apple-winkel in Peking. Beeld Getty Images
Een man belt met zijn iPhone voor een Apple-winkel in Peking.Beeld Getty Images

Moeten consumenten Apple boycotten? Een columnist van de Los Angeles Times wierp die vraag vorige week al op nadat nieuwe beschuldigingen waren opgedoken over de slechte arbeidsomstandigheden in Chinese fabrieken waar Apple zijn iPhone en iPad laat maken. Het vraagstuk was niet tegen dovemansoren van columnisten gericht.

Volgens een onderzoek van The New York Times moeten de bewuste arbeiders in omstandigheden werken die doen denken aan de negentiende eeuw. Bovendien zouden ook kinderen iPads en iPhones in elkaar zetten.

Een columnist in Forbes speelt ook met het idee van een Apple-boycot, want 'als je alle arbeiders optelt die gestorven zijn voor je iPhone of iPad, kom je tot een choquerend hoog cijfer'.

Dan Lyons, een invloedrijke technologiejournalist van het weekblad Newsweek en de Daily Beast-website, schaarde zich achter de kritiek in een vernietigende column over Apple. 'Het is barbaars', hekelde hij de praktijken in Foxconn. Al speelde Lyons niet alleen Apple de zwartepiet toe. 'Uiteindelijk ligt de schuld niet bij Apple of andere technologiefabrikanten, maar bij ons, de consumenten. Wij moeten om verandering vragen.'

Reactie Apple-baas

Tim Cook, grote baas van Apple, is zich bewust van de mogelijke ramp die Apple te wachten staat. 'We geven om elke werknemer in onze toeleveringsfabrieken', schreef hij in een ondertussen uitgelekte e-mail aan zijn staf. 'Elk ongeval is verontrustend. Elke discussie over de arbeidsomstandigheden is een reden tot bezorgdheid.'

Apple maakte begin deze maand een lijst bekend met alle firma's waar het mee samenwerkt. Daaruit bleek dat ruim de helft van zijn werknemers meer dan zestig uur per week moet werken.

null Beeld reuters
Beeld reuters
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden