'Collega's die oordelen over elkaars kunstsubsidies is onwenselijk'

De Kleine Komedie in Amsterdam. Beeld anp

VVD-Kamerlid Bart de Liefde had zich voor hij in de Tweede Kamer kwam, ruim een jaar geleden, nog nooit beroepsmatig met kunst beziggehouden. "Alleen als liefhebber". Maar sinds hij er zit is er één ding wat hem zeer heeft verbaasd: het systeem waarmee subsidies worden toegekend. Dat laat de politiek sinds jaar en dag over aan beoordelingscommissies. Die moeten op de schop, vindt De Liefde.

Wat is er mis met die commissies?

"In commissies oordelen vakgenoten over subsidie-aanvragen van collega's. Dansers en choreografen beoordelen dansgezelschappen, regisseurs toneelgezelschappen. Ik vind het onwenselijk dat een beroepsgroep volledig over zichzelf oordeelt. Het gevaar bestaat dat er blinde vlekken ontstaan voor zaken die ook van wezenlijk belang zijn. Ondernemerschap bijvoorbeeld. Een kunstenaar moet niet alleen zijn vak op artistiek gebied verstaan, maar ook in staat zijn om zijn kunst te verkopen. Als je dat niet kunt, weet niemand dat je goed bent. Kunst en ondernemerschap gaan hand in hand.

"Mag ik van de gelegenheid gebruik maken om iets recht te zetten? De VVD hecht veel belang en waarde aan cultuur. Cultuur is in onze ogen een wezenlijk onderdeel van de samenleving. Het is een misverstand, dat wij er niets om zouden geven. We vinden het geen linkse grachtengordelhobby. Dat is een andere partij, die dat vindt."

Wat moet er veranderen?

"De criteria om subsidie te krijgen zijn nu verbreed: behalve artistieke kwaliteit zijn ondernemerschap, de mogelijkheid om eigen inkomsten te genereren en het publieksbereik belangrijker. Niets ten nadele van hoe het eerder ging, maar ik wil dat de commissies nu ook mensen herbergen die verstand hebben van communicatie, marketing, financiën en economie. Dat zal de beoordeling sterker maken. Vreemde ogen dwingen.

"Ik wil verschillende expertises bij elkaar brengen. De artistieke kwaliteit staat op één - daarom vind ik dat er van die discipline drie mensen in de commissies moeten zitten. De vier anderen - commissies bestaan doorgaans uit zeven man - moeten verstand hebben van andere zaken. Mensen die met een frisse blik kijken, bijvoorbeeld of het realistisch is wat een gezelschap denkt te bereiken. De luiken moeten open. Daar profiteert de kunst ook van."

Gaat u wel over de samenstelling van die commissies?

"Wij gaan als politiek over de criteria. De voorwaarden waaronder je wel of niet subsidie krijgt. Ik wil graag dat de fondsen in lijn met het beleid hun commissies gaan samenstellen. Ik kan ze niet dwingen. Maar ik zou het zeer betreuren als ze op de oude voet verdergaan. Dat kan niet, dat gaat bijten. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat ze mijn voorstel afwijzen. Zij willen ook het beste uit de kunstsector halen. Men kan boos zijn over de bezuinigingen. Dat mag. Maar die besluiten zijn genomen. Het is een gepasseerd station."

Wordt het cultuuraanbod zo dan niet één grote middelmaat?

"Nee. Wat kan gebeuren is dat een symfonie-orkest maanden oefent op een stuk dat maar vijftien keer gespeeld wordt. Maar misschien is er wel publiek voor 25 keer. Voorheen moest je diversiteit aanbrengen in je aanbod. Misschien moet je ernaar streven niet meer zeven stukken in een jaar te spelen, maar zes of vijf, voor een groter publiek."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden