Clinton legt roken verder aan banden

WASHINGTON - Tabak wordt in Amerika officieel tot een verslavend en verdovend middel uitgeroepen, net als alcohol en drugs. President Clinton zal waarschijnlijk vandaag een beschikking ondertekenen die de Food en Drug Administration de bevoegdheid geeft tabakproducten te reguleren.

Sigaretten krijgen niet de status van cocaïne en marihuana, maar meer die van alcohol. Het betekent dan ook niet dat roken in Amerika verboden wordt, want niet alle producten die de FDA reguleert zijn illegaal. Whisky, bier en gin zijn alleen in drankwinkels verkrijgbaar. Voor de meeste medicijnen moet je naar de apotheek. Zo zal ook de verkoop van en het adverteren voor sigaretten aan banden worden gelegd.

Roken wordt in Amerika al jaren bestreden. In openbare gebouwen is het vrijwel nergens toegestaan te roken. Hetzelfde geldt voor binnenlandse vluchten. Restaurants en café's moeten rookvrije afdelingen hebben. De tabakindustrie heeft als reactie de afgelopen jaren zijn marketing strategie vooral gericht op jongeren. Het gevolg is dat 3000 jongeren per dag met roken beginnen.

De kosten voor de gezondheidszorg zijn enorm. De FDA heeft uitgerekend dat de natie 43 miljard dollar kan besparen op het gebied van de gezondheidszorg als het aantal rokende jongeren wordt gehalveerd. De nieuwe regels zijn dan ook in het bijzonder op jongeren gericht.

Je moet 18 jaar zijn om sigaretten te kunnen kopen. Sigarettenautomaten zullen worden verboden. Hetzelfde geldt voor reclameborden in de buurt van scholen en bij sportwedstrijden en de verkoop per postorderbedrijf.

Het is niet toevallig dat president Clinton zo vlak voor de verkiezingen zijn anti-rookpolitiek voor jongeren lanceert. Het is een geweldig populair onderwerp in Amerika. Zelfs de meeste volwassen rokers steunen een politiek die het roken door jongeren tegengaat. Bovendien drukt de president zijn tegenstander Dole in het defensief.

Dole heeft onlangs zijn twijfel uitgesproken dat roken verslavend is. Die onverstandige uitspraak hebben de Democraten meteen aangegrepen door een grootscheepse en zeer effectieve advertentiecampagne te lanceren waarin Dole wordt afgeschilderd als de man die opkomt voor de belangen van de tabakindustrie ten koste van de kinderen van Amerika.

Dole wordt nu in een onaangename positie gemanoeuvreerd. Hij zal zich moeten verzetten tegen een populaire maatregel. Want de strengere regelgeving over tabak is in strijd met de Republikeinse filosofie die de rol van de overheid juist zoveel mogelijk terug wil dringen.

De Republikeinen in het Congres hebben zich dan ook consequent ingezet voor de vrijheid van de tabakindustrie om hun producten aan de man te brengen. Zij hebben net als Dole ook de politieke en financiële steun van de nog steeds machtige tabaklobby.

Export De tabakindustrie zal zich met hand en tand tegen de nieuwe maatregelen verzetten met het argument dat de FDA geen jurisdictie heeft over tabakproducten. Processen zullen het in werking treden van de nieuwe maatregelen waarschijnlijk aanzienlijk vertragen. Maar de nieuwe maatregelen komen niet als een verrassing voor de tabakindustrie. Zij hebben zich dan ook al jaren voorbereid op een inkrimping van de Amerikaanse markt. Sommige bedrijven hebben een gedeelte van hun activiteiten naar andere bedrijfstakken overgeheveld zoals de voedselindustrie. Maar ze hebben zich vooral gericht op de export.

De grootste groeimarkt is in Azië, Korea, China en Japan. Die landen proberen hun eigen sigarettenproductie zoveel mogelijk te beschermen tegen de Amerikaanse concurrentie. Maar dezelfde Amerikaanse regering, die zich zorgen maakt over de gezondheid van Amerikaanse kinderen, zet buitenlandse regeringen onder zware druk om hun markten te openen. Dan valt de rookproblematiek niet onder de volksgezondheid, maar onder het hoofdstuk van vrije en eerlijke handel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden