Claudia de Breij: ‘Als we cynisch worden zijn we verloren’

Claudia de Breij. Beeld Hans Peter van Velthoven

Speciaal voor Trouw schreef Cabaretière Claudia de Breij een kerstgedicht. Liefde.

In mijn kamer staat een blauwspar stilletjes te sterven
dankzij een paar Germanen met een oeroud ritueel
dat zo goed aansloeg dat de kerk de pret niet wou bederven
en de zonnewende niet verbood, maar meenam in ’t geheel

In mijn kamer zingt een zanger over een White Christmas
In Rusland stond de wieg van dit Amerikaans refrein
want Israel Beilin kwam uit Siberië en wist dus
hoe koud de winters van een joodse jongen kunnen zijn

Hij vertrok vol hoop met een boot naar een beter leven
en als Amerikaan heeft die Irving Berlin verwoord
wat ieder mens bij de gourmet met tantes, vaders, neven
naast All I want for christmas toch het liefste hoort

In mijn kamer staat een stal met een plastic kindje
Hij straalt en ik aanbid hem met zijn lachende gezicht
omdat hij mij laat zien: het maakt niet uit. Al vind je
dit alles onzin –

Het gaat altijd over liefde. Het gaat altijd over licht.
Claudia de Breij

Hieronder legt De Breij uit hoe ze op het gedicht kwam

“Ik ben dol op Kerst. Deze dagen ontroeren mij. Want de symbolen van dit feest zeggen zo veel over de mens”, zegt Claudia de Breij.

“Met Kerst gaat er het niet om wat we geloven, het draait om wat we kiezen te geloven. Die boom, dat plastic kindje in zijn kribbe, die liedjes: of je nu gelovig bent of niet, die symbolen zijn voor iedereen relevant. Ze ademen dezelfde sfeer. Uiteindelijk gaat het altijd over liefde, over licht.

“Op dit moment draait alles in deze wereld om geld, macht of seks. Heel armoedig eigenlijk. De tijd dat de mensen die de hoogste posities op aarde bekleedden ook moreel gezien de meest interessante personen waren, is echt voorbij. Liegen keurt niemand goed, en toch is het aantoonbaar dat de machtigste man ter wereld vrijwel permanent liegt.

“Daar kun je cynisch van worden. Maar worden we dat allemaal, dan zijn we al helemaal verloren. Daarom moeten we tegen de klippen op een beter verhaal vertellen. Tijdens Kerstmis bijvoorbeeld. Om die reden vind ik de keuze voor die symbolen dus ook des te mooier.

“Want het maakt me niet uit vanuit welke gedachtengang je beschaafd en liefdevol de wereld in gaat, als het maar beschaafd en liefdevol is. Dat is wat ik in dat gedicht heb geprobeerd te vangen.”

Handelen

“Mijn boodschap is hoopvol. Zo druk ik me vaak uit, waardoor mensen soms denken dat ik naïef ben. Voor mijn gevoel is het tegendeel waar.

“Ik heb al die cynische gedachten allang gehad, ik ben voorbij dat gevoel. Zeker, in sombere buien meen ik dat er genocides ophanden zijn. We leven in een gevaarlijke tijd.

“Maar ik ben erachter gekomen dat geschiedenis niet iets is wat de mensen overkomt. Nee, geschiedenis is wat mensen doen. Daar heb je als individu dus een rol in te vervullen. Zwemmend tegen de stroom in wil ik hoopvol zijn. Dat is wat je kunt doen, heb ik het idee.

“Dat sombere gevoel moet je op een gegeven moment omzetten in een handeling. Vind je iets verwerpelijk, zeg dan hoe het wel moet.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden