'Cito verknallen is niet zo heel erg'

Groep 8 van de christelijke basisschool De Gouden Emmer uit Heino begint vandaag met de Citotoets. Zenuwachtig zijn ze niet.

Sjaak van de Groep

De leerkrachten op basisschool De Gouden Emmer in Heino (Overijssel) houden niet zo van kille cijfers over leerlingen. De Cito-eindtoets voor groep 8 – verdeeld over drie dagen – start vandaag daarom met zo min mogelijk poespas.

Sharon ten Hove (12) voelde gisterochtend niettemin een klein beetje spanning. „Ik ga voor de Cito ook vroeger dan normaal naar bed.” Ze heeft bovendien een eigen tactiek bedacht, vertelt ze. „Ik heb moeite met rekenen. Voor een lastige opgave zet ik een kruisje. Ik kan er dan later nog naar kijken.”

Alexander Kappert (11) maakt zich geen zorgen, want hij weet toch al naar welke school hij gaat. „Naar de havo in Raalte. Later wil ik in de bouw gaan werken. De Citotoets verknallen is niet zo heel erg.”

Op de christelijke basisschool zitten 200 leerlingen. Directeur Johan Stuut vindt dat de Cito-eindtoets niet het meetpunt moet zijn. „Wij proberen de complete film van acht jaar door te geven aan het voortgezet onderwijs en niet de foto van één moment. Sommige scholen willen dat pakket van acht jaar zien, maar lang niet alle scholen. Ik vind dat we daar wel naar toe moeten”, zegt hij.

De Citotoets krijgt geen extra emotionele lading op De Gouden Emmer. Hier geen teddyberen als mascotte, konijnenpootjes voor geluk of bananen om aan te sterken. De ochtendpauze verloopt de dag voor de Cito gemoedelijk, als altijd. De kinderen komen naar binnen zonder dat de bel is gegaan. Een docent tikt op de ramen, want een bel ontbreekt.

Dat de leerlingen hier ook op sociaal gebied worden klaargestoomd voor hun verdere leven is zichtbaar. In de klas hangen gedragscodes op de muur: ’We respecteren elkaar’, ’We kunnen elkaar vertrouwen’, ’We spelen samen en sluiten niemand buiten’.

Juf Margré Drobinski van groep 8 wil deze maandag toch nog wel enkele puntjes op de i zetten. Ze helpt Liset met een rekensom. Drobinski heeft als voorbereiding wat proeftoetsen gegeven om de kinderen te laten zien wat er van ze wordt verwacht. „Ik heb verder gevraagd of ze nog iets wilden oefenen, maar die behoefte was er totaal niet”, zegt zij.

Drobinski weet van 95 procent van de leerlingen al waar ze terechtkomen. „Aan het einde van groep 7 kun je bij veel kinderen al zien welk niveau ze aankunnen”, meent zij. De Citotoets hebben ze daar niet voor nodig, want die blijft een momentopname, vinden ze op De Gouden Emmer.

Volgens directeur Stuut wordt er te veel gekeken naar het ’kille cijfer’. „Er moet meer naar het kind worden gekeken: de motivatie, de sociale en emotionele component. Wat heeft het kind in zijn mars?”

Hoe de school denkt over de Citotoets is doorgedrongen tot de kinderen. Ook Suze Mayer (11) maakt zich geen enkele zorgen. „Ik wil naar de havo of het vwo. Als mijn uitslag lager uitvalt, dan is dat niet erg. De Citotoets telt niet echt mee.”

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden