Circustheater

Cirque Stiletto 3 ***

Bestaat er een overtreffende trap van extravagantie? Jazeker: 'Cirque Stiletto 3'. Was de vorige versie van Cirque Stiletto (toen met Ellen ten Damme als leading lady) al een lust voor het oog met uitbundige kostuums, nummer drie gooit de groteskheid nog eens in het kwadraat.

Karin Bloemen, de nieuwe gastvrouw van deze Circus-theatermix, kan veel grootsheid dragen, maar ook voor haar zijn deze megalomane outfits soms aan de grootse kant, waardoor de kostuums de hoofdrol lijken te spelen.

De kunstzinnige glitter- en glamourjurken (ontwerp: Jan en Lenn Aarntzen) worden met iedere opkomst in het Amsterdamse DeLaMar Theater groter en glinsterender, net als de gigantische (schuimrubber?) mega-pruiken in uiteenlopende kleuren.

Bij special guest Lady LaLa McCallan (een dragqueen die met falsetstem operanummers zingt) staat er op een gegeven moment zelfs een driemaster van een halve meter met gehesen zeilen boven op haar pruik. Als extra toefje.

De verleiding is groot om Bloemen te vergelijken met Ten Damme. Ieder heeft haar eigen kwaliteiten, maar de turncapaciteiten van durfal en multi-instrumentalist Ten Damme sloten wel wat makkelijker aan bij het fenomeen circus, dan de theaterkwaliteiten van Bloemen. Bloemen kent haar beperkingen én haar kracht, en dus presenteert zij zich als komische gastvrouw, waagt zij zich niet zoals Ten Damme hangend aan een lint in de nok van het theater, maar focust ze zich op haar rol als clown. Soms doet ze dat zingend, met een stem die helaas tamelijk hees klinkt.

Soms speelt ze een plat Engels sprekend typetje dat we al kennen en soms entertaint ze tamelijk platvloers billenknijpend en jodelend in een Tirol-act - omringd door kitscherige halfnaakte dansers in vrolijk gekleurde lederhosen. Ze speelt gelikt en ze kondigt met veel meer flair, plezier en daadkracht aan dan Ten Damme destijds.

De muziek komt van de Wëreldbänd: zes mannen die tientallen instrumenten bespelen, terwijl ze ook als clowns fungeren. Die clownscènes zijn afwisselend wat grappig of wat flauw. En een keer ontroerender in een melancholische muzikale mime-clownsact (gecoacht door Karel de Rooij).

Wel absurd dat ze de tap-act op klompen, schaatsen, ski's schaamteloos uit de vorige versie hebben gekopieerd. Hadden ze te weinig materiaal?

De circusacts hebben helaas een erg ondergeschikte rol. Het is veel meer 'Stiletto' dan 'Cirque' geworden. Er zijn drie prima, maar weinig onderscheidende acrobatenduo's en één fenomenale artiest: Alan Suic die acht ballen moeiteloos onder controle heeft en die tijdens het jongleren razendsnelle danspassen uitvoert. Bovenmenselijk!

Te zien t/m 6 januari 2016. Regie Stanley Burleson. Info: www.stardustcircus.com

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden