Chucky heet vanaf nu Barbie

De nieuwe Hello Barbie Beeld ap
De nieuwe Hello BarbieBeeld ap

'Hello my name is Chucky. Do you wanna play?' De beroemde zin uit 'Child's play' zal menigeen nog steeds de stuipen op het lijf jagen. Maar gelukkig zijn het slechts woorden uit een behoorlijk slechte serie horrorfilms. Of toch niet?

Dit najaar komt speelgoedfabrikant Mattel met een nieuwe Barbiepop. En geheel in de stijl van de moderne tijd hoort ook zij vanaf nu ook bij het 'internet der dingen'. De nieuwe pop kan via wifi worden verbonden met internet. Dat is nodig omdat ze kan praten én luisteren. Een 'prachtige nieuwe mogelijkheid' die 'geheel inspeelt op de wensen van het moderne kind'.

In het vierde kwartaal van vorig jaar maakte Mattel zestig procent minder winst. Er werden 21 procent minder Barbies verkocht, één van de belangrijkste merken van Mattel. Tijd voor vernieuwing dus. Daarom bouwde Mattel een stukje techniek in de plastic pop waardoor ze vanaf nu kan communiceren met haar bezitster. En dat moet verder gaan dan slechts een paar ingebakken zinnen, vond de speelgoedfabrikant.

Geen commercieel doel
Na toestemming van de ouders, benadrukt Mattel, wordt alles wat er met de nieuwe 'Hello Barbie' wordt besproken naar een server gestuurd. Daar worden de gesprekken geanalyseerd zodat Barbie haar bezitster steeds beter leert kennen.

Zo kan de pop aan de hand van informatie die het kind eerder zelf heeft gegeven 'slimme' antwoorden geven op vragen als: "Wat zal ik later worden?". "Je hebt me verteld dat je dol bent op tekenen. Misschien kun je overwegen om kunstschilder te worden, of anders architect", zou dan één van de antwoorden kunnen zijn. In het onderstaande filmpje zegt de verkoopster tegen Barbie "welkom in New York", waarop Barbie antwoordt: "Ik ben dol op New York! Wat is jouw favoriete plek in de stad?".

Afluisterfunctie
Ouders kunnen ervoor kiezen om wekelijks de gesprekken die hun kind met Barbie heeft gevoerd te ontvangen via e-mail, zodat ze precies weten wat er is besproken. Dat heeft iets voyeuristisch. De bedoeling van Mattel is dat Barbie 'de beste vriendin' is van het kind. En met je beste vrienden deel je nou eenmaal andere dingen dan met je ouders.

Laat staan dat je die dingen wil delen met een computer. Dat lijkt misschien anoniem, maar dat is het allerminst. Mattel benadrukt dat het niet van plan is de informatie te gebruiken voor commerciële doelen. Maar het feit dat de intiemste gesprekken van je kind worden opgeslagen, is op zijn minst moreel verwerpelijk.

Mensen willen niet worden afgeluisterd. Niet door de overheid, niet door TV's, en zeker niet door poppen. Ook kinderen die hun privégedachten aan een pop toevertrouwen zitten er niet op te wachten dat er iemand meeluistert. Het is zelfs maar de vraag of ze zitten te wachten op 'slimme antwoorden'. Ze willen gewoon dat er iemand luistert, niet dat er iemand afluistert.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden