Christelijke schoolbesturen: Geef jongens en meisjes apart les
Scholen moeten experimenteren met gescheiden lessen voor jongens en meisjes. Die oproep doet voorzitter Wim Kuiper van de Besturenraad, de vereniging van 540 christelijke schoolbesturen met 2200 scholen. Volgens Kuiper is zo'n scheiding een probaat middel tegen de achterstand van jongens in het onderwijs.
"We vinden het volkomen logisch dat leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten, maar leerlingen van hetzelfde geslacht bij elkaar plaatsen is taboe," zegt Kuiper. "Terwijl het goed zou zijn om dat voor bepaalde lessen te proberen."
Achterstand jongens
Uit onderzoek blijkt dat er verschillen zijn in de ontwikkeling van de hersenen tussen jongens en meisjes, vooral in de leeftijd tussen 12 en 16 jaar. Kuiper: "In de puberteit lopen jongens gemiddeld twee jaar achter op meisjes in hun hersenontwikkeling, daar moet je in het onderwijs rekening mee houden door aangepaste lessen."
Zo zou een taalles volgens Kuiper gescheiden kunnen worden gegeven. "Meisjes zijn meestal beter in taal. Als jongens zich in dat vak alsmaar met meisjes vergelijken, kan dat heel ontmoedigend voor ze zijn." Bij wiskunde geldt het omgekeerde, omdat het ruimtelijk inzicht bij jongens zich vaak sneller ontwikkelt dan bij meisjes. "In een gescheiden wiskundeles zou je juist op de voorsprong van jongens kunnen inspelen."
Wel leren samenwerken
Kuiper is geen voorstander van het helemaal uit elkaar halen van jongens en meisjes. "Ze moeten natuurlijk wel leren samenwerken en ze moeten zich aan elkaar kunnen optrekken. Maar we moeten er niet te spastisch over doen als er qua lesstof en aanpak verschil wordt gemaakt in geslacht."
In de Verenigde Staten en andere Angelsaksische landen wordt al onderzoek gedaan naar gescheiden lessen. Maar in Nederland weten we nog niets over hoe jongens en meisjes deze manier van lesgeven ervaren, hoe docenten er tegenover staan, of er meer rust komt in de klas en of de prestaties verbeteren.
In opdracht van het ministerie van onderwijs is wel onderzoek gedaan door het Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen naar de leerachterstand van jongens. Daaruit bleek dat jongens over het algemeen een minder gunstige schoolloopbaan hebben.