Chopin op authentieke fortepiano

De opvallende Chopin-serie van het Narodowy Instytut Fryderyka Chopina in Warschau vordert gestaag. In voorgaande delen troffen we onder anderen Frans Brüggen en het Orkest van de Achttiende Eeuw aan, die met respectievelijk Dang Thai Son (vol. 4) en Nelson Goerner (vol. 9) het complete werk voor piano en orkest vastlegden. Die medewerking van Brüggen en de zijnen geeft al aan dat de cd-serie uit Warschau grote waarde hecht aan het gebruik van een authentiek instrumentarium. Pianisten spelen op originele fortepiano’s van ürard of Pleyel – instrumenten die door het Chopin Instituut zijn aangekocht. Zo ook Nikolai Demidenko die op dit nieuwste deel (vol. 14) een Pleyel fortepiano uit 1848 bespeelt. Op de cd onder andere het Allegro de concert in A en de Variaties op ’Là ci darem la mano’ uit Mozarts ’Don Giovanni’. Dat Demidenko een grote affiniteit met Chopin heeft, bewijst hij meteen in het eerste stuk, de Berceuse in Des. Schitterend zoals hij de spanning in het ostinato houdt, om pas helemaal op het laatst Chopins minimale verandering maximaal effect te geven. (PvdL)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden