Chocomel of lipstick moet dan in België weer anders heten

benelux | Maak gelijke regels voor de detailhandel in Nederland, België en Luxemburg, zeggen onderzoekers.

De detailhandel in België, Luxemburg en Nederland komt door de huidige regelgeving niet tot zijn recht, concluderen onderzoekers van de Vlerick Business School in het rapport 'Benelux Detailhandel 2025'. Trekken de overheden van de drie landen hun beleid gelijk, dan kan dat 95.000 extra banen en 23 miljard euro meer omzet opleveren. Over krap acht jaar zouden die resultaten al behaald kunnen worden, menen de onderzoekers.


De belemmerende regelgeving komt voor op allerlei fronten van de detailhandel, zegt Margriet Keijzer, secretaris Europa bij branchevereniging Detailhandel Nederland. Sommige producten die in Nederland legaal in de schappen staan, mogen er bij Belgische supermarkten niet in. "In België mag je chocomelk alleen chocomelk noemen als het van gesmolten chocolade is gemaakt. In Nederland mag dat ook als het van cacaopoeder is gemaakt", legt Keijzer uit. En ook de naam van een product kan problematisch zijn als je het als winkelier over de grens wil verkopen. "Lippenstift Lipstick noemen in België mag niet, want daar zijn Engelse termen op producten verboden."


Telkens die verpakkingen aanpassen of de producten anders noemen, brengt extra kosten met zich mee, zegt Keijzer. En het zorgt ervoor dat winkeliers die in eigen land goed boeren niet snel over de grens zaken willen doen. "Ze moeten een degelijke studie ondergaan willen ze in andere landen actief zijn. Die complexe regelgeving weerhoudt ze ervan de stap naar het buitenland te maken."


Retaildeskundige Cor Molenaar betwijfelt of het gelijktrekken van de regelgeving in de Benelux de detailhandel zoveel oplevert. "Een omzet van 23 miljard extra? Ik geloof er niks van. Er is geen sprake van een groeiende vraag, maar van een verschuivende vraag. Als ik nu door Roermond wandel, zie ik Belgen die er graag shoppen. Wordt België goedkoper, dan gaan de Nederlanders daar shoppen."


Het probleem waar de detailhandel nu mee kampt, ligt heel ergens anders, zegt Molenaar. "Klanten komen minder naar de winkel en kopen steeds meer online." En de conservatieve winkeliers spelen te weinig in op dat nieuwe koopgedrag om klanten weer de winkel in te krijgen, stelt Molenaar. "Consumenten willen niet altijd betalen voor parkeren, willen ook op zondag kunnen winkelen, of na zes uur kunnen shoppen. Of ze willen dat hun producten thuis bezorgd worden. Winkeliers vinden dat soms lastig."


Kiezen de drie overheden er dan toch voor om de regelgeving gelijk te trekken, dan moeten ze dat doen vanuit de visie van de consument, adviseert Molenaar. Een voorbeeld: wil een Nederlander bij een Vlaamse webshop iets bestellen, dan moet ook dat een dag later binnen kunnen zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden