Chinezen willen Samsung en Apple van de troon stoten

Bezoekers bezoeken de Samsung stand en op het jaarlijkse Mobile World Congress. Samsung durft de nieuwe modellen smartphone nog niet aan te wereld te tonen, met het debacle van het vorige model in het achterhoofd. Beeld REUTERS
Bezoekers bezoeken de Samsung stand en op het jaarlijkse Mobile World Congress. Samsung durft de nieuwe modellen smartphone nog niet aan te wereld te tonen, met het debacle van het vorige model in het achterhoofd.Beeld REUTERS

Op de belangrijkste beurs voor mobiele telefonie staat voormalig marktleider Samsung er wat beteuterd bij.

Het had de week van Samsung moeten zijn. Het jaarlijkse Mobile World Congress in Barcelona is afgelopen zondag begonnen en normaal is de hoofdrol voor Zuid-Koreaanse bedrijf, maar dat staat met lege handen. Huawei en LG zien het met genoegen aan.

Samsung is er wel in Barcelona, met twee nieuwe tablets. Daar zijn ze opgetogen over, zei een woordvoerder. Maar bezoekers komen voor nieuwe, geavanceerde en gelikte smartphones. Die heeft Samsung ook, maar de leiding durft die nog niet uit de verpakking te halen en de wereld te tonen.

Stel je voor dat er weer een fout in zit, net als bij de Samsung Galaxy Note 7. Dan zou het definitief gedaan kunnen zijn met het marktleiderschap. Dat ging afgelopen kwartaal al naar Apple, nadat Samsung jarenlang op nummer 1 had gestaan.

Trauma's

Het was de Galaxy Note 7 die daar een einde aan maakte. Door een ontwerpfout vlogen de accu’s in brand. Samsung reageerde met een terugroepactie, herstelde de fout en hoopte op een tweede kans voor het toestel. Maar ook de gerepareerde smartphones vatten vlam. Kosten: 5 miljard euro én een flink trauma. De Zuid-Koreanen zijn nu extra voorzichtig, willen de opvolger, de Galaxy S8, nog een keer helemaal nalopen en dan pas presenteren. Dat gebeurt op 29 maart.

Tot die tijd is het podium voor de concurrentie. Voor LG bijvoorbeeld. Het eveneens Zuid-Koreaanse conglomeraat trekt in Barcelona de aandacht met de G6, een toestel met veel vermogen onder de kap. Innovatief is het toestel niet, wel degelijk, en het biedt zo’n beetje alle functies die er momenteel voorhanden zijn. De recensies zijn lovend. Dat zal bij LG met enige opluchting zijn ontvangen.

Ook dit Zuid-Koreaans bedrijf zocht namelijk naar een toestel om de herinnering aan een geflopte voorganger te wissen: de G5. Dat was wel een innovatief toestel, een beetje té zelfs waardoor basisfuncties als schermgrootte en batterijduur nogal tegenvielen.

Reputatie is zo weer vergeten

Het meest beducht is Samsung voor het Chinese Huawei, na Apple en Samsung de nummer drie op de lijst van smartphoneproducenten. Huawei heeft zich snel opgewerkt tot een producent van toestellen die kunnen concurreren met de topmodellen van Apple en Samsung.

De Chinezen verwachten zo veel van hun nieuwste toestel, de P10, dat zij het toestel deze week op een eigen evenement presenteerde, net als Apple dat al jaren doet. De topman van Huawei, Richard Yu, zei vorig jaar dat hij Samsung en Apple binnen vijf jaar voorbij wil streven.

En waarom ook niet? In de smartphonewereld zijn reputaties net zo snel opgebouwd als gebroken. Hoe lang is het geleden dat HTC een populair merk was? En wat te denken van Sony, Blackberry en Nokia? Sony is ondertussen de nummer 16 op de lijst van smartphonefabrikanten, HTC twintigste. Blackberry? Het heeft nu een marktaandeel van 0,0481 procent. Het zijn de in Europa onbekende merken als Oppo, Vivo en Xiaomi die de positie vier, vijf en zes op de wereldranglijst innemen.

Apple is niet van de partij in Barcelona. De Amerikanen treden alleen op in het eigen theater waar vermoedelijk komend najaar de iPhone 8 wordt gepresenteerd. Dat is dan precies tien jaar na de introductie van de eerste iPhone, het toestel dat een einde maakte aan de heerschappij van GSM-gigant Nokia.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden