Chinezen massaal naar de sportschool

reportage | Fitnessindustrie in de Volksrepubliek bloeit, want stevige buikspieren zijn ook voor vrouwen 'het nieuwe sexy'

Terwijl ze omhoog komt uit een push-up, lacht fitnessinstructeur Jiang Yan breed. Dat geldt niet voor alle deelneemsters aan deze sportles voor vrouwen, die bestaat uit een mix van krachtoefeningen en aerobics. Geregeld klinken er demonstratieve zuchten, of wordt er even pauze genomen voor een smartphone. Toch komen deze jonge vrouwen in Peking, allen gekleed in modieuze sportkleding, elke week weer terug voor hun training. Sporten is hipper dan ooit onder jongeren, een trend die samengaat met nieuwe schoonheidsidealen die best wat moeite mogen kosten.

De 33-jarige Jiang zag de belangstelling voor haar lessen de laatste jaren hard groeien. Ze let erop de lessen toegankelijk te houden voor de vele beginners. "Het maakt niet uit wat je niveau is. En als je het niet volhoudt, hopen we dat je hier in ieder geval een paar vrienden maakt." Jiang linkt de populariteit van sporten aan de groeiende druk op jonge werknemers. "De competitie op het werk is groot, en de eisen op uiterlijk gebied en professionele prestaties worden steeds hoger. Mensen reageren hier verschillend op. Sommigen gaan marathons rennen, anderen boeddhistische soetra's lezen."

Een van de resultaten is een bruisende fitnessindustrie. De laatste vijf jaar verdubbelden de inkomsten van sportscholen, in 2015 goed voor meer dan 4 miljard euro. Volgens onderzoek van consultant Frost & Sullivan komt op dit moment zo'n 40 procent hiervan van vrouwen, maar hun aandeel groeit naar verhouding snel. De maatschappelijke omwenteling is overal zichtbaar. Tot voor kort deden Chinese vrouwen relatief weinig aan sport. Een dunne, fragiele lichaamsbouw was het dominante schoonheidsideaal.

Maar dat lijkt te veranderen. Op straat trotseren steeds meer vrouwen zelfs Pekings beruchte smog om hard te lopen, en online gaan selfies van vrouwen met afgetrainde buikspieren viraal. Zelfs de staatsmedia doen mee aan de hype. "Stevige buikspieren zijn 'het nieuwe sexy' in China", zo luidde een tweet die staatspersbureau Xinhua vorige week de wereld inzond, begeleid door voorbeelden van het nieuwe ideaal. "Chinese meisjes willen goedgevormd en gezond zijn."

De 26-jarige Wang Yunyun herkent dit. Zoals de meeste Chinezen had ze weinig gelegenheid tot sporten als tiener, vanwege het intensieve voortgezet onderwijs dat al haar tijd opslokte. Pas als student begon ze te sporten 'om mooier te worden'. Volgens Wang gaat dat niet alleen maar om op gewicht blijven, maar ook om het 'het werken aan spiermassa en vorm'. Dus doet de accountant aan fitness, hardlopen en yoga. Af en toe spreekt ze een privétrainer die haar vertelt welke oefeningen ze het beste kan doen.

Niet iedereen is blij met de sporthype. Zhao Hui, een 25-jarige antropologe die werkt voor een online start-up, ziet het met lede ogen aan. "Ik vraag me al maanden af waar deze trend vandaan komt. Volgens mij speelt de sportindustrie een grote rol. Net als sociale media, waar bekende actrices hun fitnessschema's met miljoenen fans delen."

Zelf houdt Zhao niet van sporten. "Laatst heb ik onder druk van een vriendin een sportschoolabonnement afgesloten. Maar ik ben niet van plan het veel te gebruiken."

De tengere Zhao is tegen opgedrongen schoonheidsidealen in welke vorm dan ook. Toch snapt ze de aantrekkingskracht van een strak lichaam: "Sportief zijn straalt ambitie uit, zelfmaakbaarheid en proactiviteit: precies de kwaliteiten die onze maatschappij nu het meest waardeert."

Voor de Chinese overheid is het toenemende aantal vrouwelijke sporters in elk geval goed nieuws. Een groeiende sportsector past goed in de nieuwe economie, waarin diensten en consumptie een hoofdrol spelen. Aan president Xi Jinping, zelf een verwoed voetballer, zal het in ieder geval niet liggen. Vorige maand zei hij nog dat een sterkere sportcultuur China kan helpen de 'grote renaissance van het Chinese volk' te verwezenlijken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden