Chinezen hebben maling aan dieselgate en maken VW koning

In de VS trof Volkswagen een schikking van ruim 4 miljard euro met het ministerie van justitie, om strafrechtelijke en civielrechtelijk vervolging af te kopen.Beeld REUTERS

'Bitterzoet' is misschien wel het beste woord om het afgelopen jaar van Volkswagen te omschrijven. Bitter omdat de Duitse autofabrikant het grootste schandaal uit zijn geschiedenis probeert te verwerken. En zoet omdat de consument maling lijkt te hebben aan dat dieselschandaal. Want in 2016 verkocht de Volkswagen-groep vrijwel zeker het meeste auto's ter wereld.

Dat laatste komt vooral op het conto van China, verklaarde Volkswagen deze week. De goede zaken daar stuwden de wereldwijde verkoopcijfers naar 10,31 miljoen voertuigen, de verkopen van dochterbedrijven Audi, Porsche en Skoda meegerekend.

Dat is 3,8 procent meer dan in 2015, toen Volkswagen als tweede eindigde achter Toyota. Vooral december 2016 was een bijzonder goede maand. De VW-groep verkocht toen 11,8 procent meer auto's dan een jaar eerder, waardoor het volgens analisten nu zeer waarschijnlijk is dat de Duitsers aan de haal gaan met de titel van 'grootste autobouwer ter wereld'.

Opmerkelijk, aangezien Volkswagen qua imago- en financiële schade in de diepste crisis ooit verkeert. Na lang liegen tegen de Amerikaanse autoriteiten, gaf het bedrijf in september 2015 toe dat het jaren sjoemelsoftware gebruikte, zodat boordcomputers officiële emissietests herkenden. Daardoor bleef de uitstoot van stikstofoxiden tijdens de test onder de maximale norm, maar eenmaal op de weg bleken de dieselauto's - 11 miljoen wereldwijd - enorm vervuilend.

4 miljard euro

Dinsdag maakte de directie van Volkswagen bekend dat ze op het punt staat een schikking van ruim 4 miljard euro te treffen met het Amerikaanse ministerie van justitie, om strafrechtelijke en civielrechtelijke vervolging af te kopen. Beide partijen moeten dit nog formeel goedkeuren.

De nieuwste schikking komt bovenop eerdere schikkingen van bijna 15 miljard euro, met Amerikaanse milieutoezichthouders en 500.000 auto-eigenaren. Zo is de financiële schade nu al groter dan de 18 miljard euro die Volkswagen reserveerde om het dieselschandaal af te handelen. En er hangen de autobouwer in Duitsland ook nog rechtszaken boven het hoofd.

Maar het slechte imago doet Chinezen blijkbaar niets. Na elf maanden lag Volkswagen in 2016 nipt achter op rivaal Toyota. Een belastingvoordeel op kleine motoren zette Chinezen ertoe in december nog snel een nieuwe auto te kopen. Het was namelijk onduidelijk of de financiële meevaller in 2017 verlengd werd.

Winstgevende dochters

Dit kwam het VW-concern dusdanig ten goede, dat het Toyota in de laatste maand links inhaalde. In totaal verkocht Volkswagen in 2016 bijna 4 miljoen auto's in China, 12 procent meer dan een jaar eerder. Hoewel Toyota nog geen definitieve cijfers bekendmaakte, verwachten analisten dat de Japanners niet aan VW kunnen tippen.

Bovendien speelt diesel in China, het huidige centrum van de autowereld, geen rol van betekenis, zegt Ferdinand Dudenhöffer tegen persbureau Reuters. Volgens de hoogleraar bedrijfs- en automobieleconomie aan de Universiteit van Duisburg-Essen is er daarom in China ook geen sprake van reputatieschade.

"Als je goed naar de cijfers kijkt", zegt Dudenhöffer, "zie je dat Volkswagen ook in Europa weinig verlies lijdt. Maar dat komt vooral doordat Audi en Skoda de dalende lijn konden terugbuigen." Het merk Volkswagen boekt zelf maar een magere winst. De helft van de winst van de hele VW-groep is te danken aan luxemerken Audi en Porsche. Om de toekomst veilig te stellen, zo maakte topman Matthias Müller deze zomer bekend, richt Volkswagen zich voortaan op het bouwen van elektrische auto's met minder personeel.

Verhoor Oliver Schmidt

De nieuwste schikking betekent nog niet het einde van het Amerikaanse onderzoek naar Volkswagen. In Miami arresteerde de FBI afgelopen zaterdag Oliver Schmidt, tot maart 2015 Volkswagen-directeur van de milieuafdeling in de VS. In gevangenispak en met handboeien om is hij maandag verhoord door de Amerikaanse justitie, die Schmidt ziet als de belichaming van het leugenachtige klimaat binnen VW-top. Hij zou de Amerikaanse autoriteiten misleid hebben omdat hij in 2014 al wist dat Volkswagen met uitstootwaarden sjoemelde. Schmidt verschijnt vandaag opnieuw voor de rechter. Na ingenieur James Liang is hij de tweede VW-medewerker die vanwege het schandaal is gearresteerd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden