Chinese reus naar de beurs

Jack Ma wil met de beursgang van zijn internetbedrijf Alibaba 21 miljard dollar ophalen

Als de rijkste man van China inspiratie nodig heeft voor een nieuwe vinding, trekt hij zich terug in zijn oude appartement in Hangzhou. Daar zette Jack Ma samen met zijn vrouw en zestien vrienden eind jaren negentig Alibaba op. Die naam was makkelijk uit te spreken voor zowel Chinezen als westerlingen. Deze week begon Ma met Alibaba aan een 'roadshow' om 21 miljard dollar op te halen bij Amerikaanse beleggers.

Beleggers en analisten zijn daar al maanden opgewonden over. Zij schatten de waarde van Alibaba op ruim 162 miljard dollar (125 miljard euro). De beursgang naar de New York Stock Exchange die later deze maand volgt, moet volgens Ma 21 miljard dollar opleveren. Mocht dat lukken, dan gaat de beursgang van Facebook uit de Amerikaanse recordboeken.

Nu is geschiedenis schrijven op de beurs niets iets waar Ma warm of koud van wordt. "Eerst de klant, dan de medewerker, dan de aandeelhouder", schreef hij eerder dit jaar aan zijn 24.000 medewerkers. De voormalig leraar Engels voegde daar aan toe dat "wij mensen van Ali helder voor ogen moeten houden dat achter de enorme aantrekkingskracht van de kapitaalmarkt een ongeëvenaarde wreedheid en druk schuilt."

Toch staat Ma de komende weken tijdens honderd bijeenkomsten in Europa, Amerika en Azië tegenover beleggers die ongetwijfeld kritische vragen zullen stellen over de rol van de Chinese overheid en de ondoorzichtige bestuursstructuur. De Chinese wet verbiedt buitenlandse bemoeienis bij bedrijven als Alibaba. Daarom blijven Jack Ma en zijn medeoprichters ook na de beursgang de baas. Het zal de potentiële belegger niet afschrikken. De groeimogelijkheden voor Alibaba in de Chinese markt zijn enorm. Nu al handelt het bedrijf meer transacties af dan de twee Amerikaanse reuzen Amazon en eBay samen.

Dat het Alibaba goed gaat, komt volgens Ma niet 'omdat wij zulke goede strategieën hebben', maar omdat het bedrijf blijft geloven dat 'gewone mensen met elkaar buitengewone prestaties kunnen leveren'.

Het zijn dit soort uitlatingen die Ma in de 'appartementsjaren' de bijnaam 'cheerleader chef' opleverde. Maar cheerleader doet de rol van Ma geen eer aan. Hij is zelf de ster. Op grote bedrijfsbijeenkomsten kan hij voor een onverwachte opkomst zorgen, zoals in 2009 toen hij tijdens een groot feest het podium betrad met donkerrood gestifte lippen, witte pruik en zwarte hanenkam. Hij leek wat op een glamrocker uit de jaren tachtig, maar dan wel een die het zoetsappige 'Can You Feel the Love Tonight' van Elton John zong.

Wil de excentrieke leider niet van zijn voetstuk vallen, dan moet hij de aanvallen van concurrent Tencent pareren. Het Chinese platform voor games en sociale media is net iets kleiner dan Alibaba, maar heeft een sterkere positie in de mobiele markt. Tencent kondigde vorige week aan met twee andere grote Chinese spelers Alibaba van de troon te willen stoten.

Ook moeten Ma en zijn team een oplossing vinden voor de nepartikelen die geregeld via Alibaba worden aangeboden en die vooral in het Westen problemen met copyright geven. Tot slot heeft Ma met betaaldienst AliPay ambitieuze plannen, wat hem in botsing brengt met de Chinese staatsbanken.

Jack Ma zal vast niet voor de laatste keer zijn oude appartement in Hangzhou hebben bezocht.

Wat is Alibaba?

Alibaba bestaat uit diverse websites waar Chinese producenten en particulieren hun spullen aan elkaar en aan buitenlandse klanten kunnen verkopen. Dat gebeurt onder meer op Alibaba.com, waar bedrijven met elkaar handelen, en op Taobao, de Chinese Marktplaats.nl. Betalingen gaan via AliPay, het PayPal van China.

Alibaba heeft met Aliexpress ook een Nederlandse webshop. Chinese verkopers bieden op deze site hun producten aan. Dat varieert van elektronica tot bruidsjurken. Grote voordeel van Aliexpress is dat er meestal geen verzendkosten zijn.

Alibaba draait toch ook om duizelingwekkende cijfers. Er werken 24.000 werknemers, het verkocht vorig jaar voor 326 miljard dollar aan producten en bezit 80 procent van de markt voor Chinese webshops.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden