Chinese machthebbers beducht voor invloedrijke calvinisten

©Thinkstock

Een bescheiden, lokale huiskerk in Beijing bezorgt de machtige Communistische Partij in China hoofdbrekens. Deze kerk, Shouwang geheten, bezit samen met andere protestantse christenen een potentieel machtige mix van calvinisme, sociaal activisme en invloed onder de Chinese elite, die zelfs tot in de Communistische Partij reikt, schrijft correspondente van het Franse Le nouvel Observateur Ursula Gauthier op haar weblog.

Leden van de Shouwangkerk zijn constant het slachtoffer van repressie. Gauthier beschrijft hoe de gelovigen elke zondag bij elkaar komen om hun geloof te belijden en hoe ordetroepen het gezelschap afvoeren. Zonder verzet, zonder geweld. Een aantal leden krijgt huisarrest en kan in de gevangenis belanden.

Shouwang begon in 1993 onder leiding van een jonge ingenieur met tien volgelingen. Het aantal aanhangers staat nu op ongeveer duizend en elke maand komen daar tientallen nieuwe gelovigen bij. De leden zijn vaak artsen, leraren, advocaten en zelfs leden van de Communistische Partij. Zij zijn, kortom, afkomstig van de nieuwe bourgeoisie. De Shouwang opereren onafhankelijk van de officiële patriottische kerk, hebben geen politieke agenda en zijn niet tegen de Chinese autoriteiten. Toch zijn de machthebbers op hun hoede voor het genootschap.

"Ze willen ons opsplitsen", zegt een gelovige in het Franse weekblad Le nouvel Observateur. "We zullen dat nooit laten gebeuren. We hebben ons niet tot de verlosser gewend om te luisteren naar zogenaamde ministers die niets meer zijn dan bureaucraten en die de bevelen uitvoeren van de atheïsten van de Communistische Partij."

Het Chinese regime ziet in de opkomst van Shouwang een symbool van een hernieuwde opleving van Chinees christendom. Momenteel leven naar schatting zo'n 130 miljoen christenen in China. In 1949 was dat slechts 5 miljoen.

De nieuwe gelovigen kwamen op zoek naar geestelijke verrijking onder meer uit bij Calvijn. "Meer dan wie ook stelt Calvijn ons in staat het verband te begrijpen tussen het individuele geloof en de samenleving", zegt de protestante denker en dissident Yu Jie. "Wij geloven in een duidelijke scheiding van kerk en staat, maar zonder dat we enige concessies doen aan onze relatie met God. Hoe kan men het beste zijn geloof uitoefenen in de familie, op het werk en in de maatschappij? Calvijn dacht veel na over deze vragen en hij is degene die ons vandaag de dag leidt."

Volgens Bob Fu van China Aid, een Amerikaanse non-gouvernementele organisatie die opkomt voor Chinese christenen, hebben twee gebeurtenissen de aandacht van de Chinese autoriteiten getrokken. De eerste was het plan van de Shouwang om 200 afgevaardigden naar een internationaal evangelische conferentie te sturen die vorig jaar in Zuid-Afrika werd gehouden. Het vermogen om zich te organiseren en zich voor te doen als de werkelijke afgevaardigden van het Chinese protestantisme leverde de afgevaardigden een uitreisverbod op.

Tweede bron van zorg voor de machthebbers is de Arabische opstand die ook China zou kunnen bereiken. Dat twintig andere protestantse huiskerken uit andere Chinese provincies zich in een open brief hebben uitgesproken tegen de slechte behandeling van hun geloofsgenoten, zal de argwaan van het Chinese regime alleen maar verder hebben aangewakkerd.

Engelse vertaling van de bijdrage van Ursula Gauthier in Worldcrunch.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden