Chinese klanten Alibaba willen Nederlandse waar

Internetreus opent kantoor in Amsterdam

De Chinese internetreus Alibaba opent een kantoor in het centrum van Amsterdam. Volgens de grootste webwinkel ter wereld, met een hogere omzet dan eBay en Amazon samen, is het kantoor voor leveranciers uit de Benelux een poort naar de Chinese online-markt. De Alibaba-websites hebben samen 423 miljoen actieve gebruikers. Door de groeiende middenklasse in China loopt dit aantal dit jaar naar schatting op tot 500 miljoen.

Alibaba heeft al vestigingen in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Waarom nu Nederland? Omdat Chinese consumenten behoefte hebben aan "producten met hoge kwaliteits- en veiligheidsnormen", zegt voormalig Blokker-topman Roland Palmer, die de leiding krijgt over Alibaba in de Benelux. "Daar staan Nederland en België om bekend. Chinese klanten zijn geïnteresseerd in onze zuivel, babyvoeding, chocolade, alcoholische dranken en bloemen."

De Alibaba Group beheert verschillende websites, en is in 1999 opgericht door internetondernemer Jack Ma. Hij begon met Alibaba.com om Chinese en buitenlandse bedrijven aan elkaar te koppelen. In 2003 richtte hij Taobao op, een soort Marktplaats. En in 2008 Tmall, aanvankelijk alleen met Chinese producten voor Chinese consumenten.

Twee jaar geleden was Alibaba nog niet zo bekend in Nederland, zegt Daphne Tuijn, mede-oprichtster van WebshopinChina.com, een bureau dat Nederlandse bedrijven helpt om in China een webshop te beginnen. Nederlandse ondernemingen weten het concern inmiddels te vinden. Albert Heijn en Spar begonnen een webwinkel op Tmall, KLM sloot een akkoord om tickets te verhandelen op Alitrip en Unilever won advies in bij Alibaba toen de handel op de Chinese markt wat in het slop zat. Binnenkort wordt het voor kleinere ondernemingen ook makkelijker, denkt Tuijn.

"Andersom was het lastig voor Alibaba om vanuit China verbinding te leggen met bedrijven in de Benelux. Door de afstand, het tijdsverschil, de taalbarrière en doordat bedrijven niet precies wisten tot wie ze zich in China moesten wenden. Met het nieuwe kantoor wordt de communicatie directer en is het voor Alibaba makkelijker bedrijven op het platform te krijgen."

Tmall was eerst alleen toegankelijk voor Chinese bedrijven. Toen louche aanbieders er nepartikelen begonnen te verhandelen, opende Alibaba twee jaar geleden met Tmall Global ook de poort voor westerse bedrijven. Een bedrijf moet nu ook door Alibaba 'uitgenodigd' worden, en wordt doorgelicht.

Nederlandse merken zijn gewild in China, zegt DaphneTuijn, die regelmatig met Alibaba om tafel zit om informatie uit te wisselen. "Alibaba vraagt ook gericht naar interessante productcategorieën. Nederlandse voeding, baby-en-moeder-producten en cosmetica staan al op Tmall Global. En nu is alles voor in en om het huis populair. Nederlands keukenapparatuur en servies zijn een statussymbool."

Chinezen willen best langer wachten en meer betalen voor kwaliteit, maar zijn ook argwanend. "Ze vragen soms wel om een Nederlandse krant van de dag van verzending mee te sturen, als een bewijs van echtheid."

Of Alibaba's komst naar Nederland een aanval is op webwinkels als Ahold-dochter Bol.com en Coolblue? Dat is nog wat voorbarig, maar je weet het nooit, zegt Tuijn. "Alibaba is zo'n enorm bedrijf. Alibaba moet eerst heel veel kennis vergaren van de manier waarop de consument hier in de Benelux koopt."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden