China mengt zich in strijd op treinenmarkt

China zet de concurrentieverhoudingen op de mondiale treinenmarkt op scherp. Het land legt in eigen huis duizenden kilometers spoor aan. En dingt op elk continent mee naar opdrachten.

Als er ergens in Afrika rails liggen, kun je er vrijwel zeker van zijn dat Chinese arbeiders daar op enigerlei wijze bij betrokken zijn geweest. Op de technisch meer ingewikkelde markten voor high speed treinen was China nog niet echt actief, maar daar komt zeer rap verandering in.

Jarenlang verdeelden het Duitse Siemens, het Franse Alstom, het Canadese Bombardier en het Japanse Kawasaki de markt voor hogesnelheidstreinen.

Vorige week maakte Siemens echter bekend niet meer zelfstandig te bieden op de spoorlijn Mekka-Medina, een verbinding van 450 kilometer tussen de beide heilige plaatsen in Saoedi-Arabië, maar met Chinese bedrijven op te trekken.

Het aantal passagiers voor deze lijn, vooral pelgrims, wordt geraamd op 2,5 miljoen per jaar. Voor Siemens zou het gaan om een order ter waarde van 7 miljard dollar, treinen en veiligheidsystemen. Siemens denkt blijkbaar meer kans op een gunning te maken als het een pact sluit met een Chinees consortium. Daarin zitten een treinenbouwer, een bedrijf dat rails legt en de Chinese overheid waardoor ook financiering geregeld is. Siemens zet zijn kaarten niet zomaar op de Chinese combinatie. De eerste fase van dit zogeheten Haramain-project was al gegund aan China Railway Construction. De tweede fase moet voor 1 mei zijn aanbesteed.

China heeft grote plannen met het spoor. Het netwerk met hogesnelheidstreinen wordt mogelijk uitgebreid met een link naar Europa waardoor de reis van Peking naar Londen met twee dagen wordt bekort. De 8000 kilometer lange treinreis moet binnen tien jaar met een snelheid van 320 kilometer per uur worden afgelegd. Twee trajecten worden onderzocht. Een traject doorkruist India, Pakistan en het Midden-Oosten. De tweede tocht naar Europa voert via Rusland naar Duitsland. Maar daarmee zijn de voornemens nog niet uitgeput. China wenst aanzienlijk meer via het spoor te doen met landen die grondstoffen en voedsel leveren zoals Vietnam, Thailand en Burma. Het laatste land is vooral interessant door de grondstof voor batterijen, lithium.

China heeft voor de interne markt ook grootse plannen. De komende vijf jaar wordt vermoedelijk voor 50 miljard dollar besteed aan onder meer treinen en veiligheidssystemen. Die treinen rijden dan op 30.000 kilometer aan te leggen spoorweg. Het zijn vooral hogesnelheidstreinen. De meeste projecten moeten tussen 2020 en 2025 gereed zijn. Als alle plannen doorgaan zal China gemeten naar rail-infrastructuur Rusland achterhalen en op de tweede plaats terechtkomen na de VS.

Veel analisten zien de lonkende Chinese spoormarkt als een van de belangrijkste redenen om ook buiten China met Chinese bedrijven op te trekken. Een vruchtbare samenwerking in Saoedi-Arabië is een mooie opstap naar Chinese orders voor Siemens.

Het zijn vooral de grote opkomende markten die de keuze voor het spoor maken. Naast China ziet ook Brazilië zich genoodzaakt aanzienlijk te investeren in spoorlijnen. De Braziliaanse overheid heeft recent aangekondigd de transportkosten zeer fors te willen verlagen. Het land, de grootste exporteur van onder meer ijzererts en soja, vervoert de grondstoffen nog veelal per vrachtwagen. Volgens Paulo Passos, de Braziliaanse onderminister voor transport, is vervoer over de weg in zijn land vier keer zo duur als via het spoor. In een interview met het persbureau Bloomberg voorspelde hij dat zijn land de komende tien jaar 10.000 kilometer spoor aanlegt –dat is een verdubbeling van eerdere plannen. In 2025 moet 32 procent van het transport via het spoor gaan, nu is dat nog 25 procent.

China is de ontwikkeling in Latijns Amerika niet ontgaan. Ook daar wordt meegedongen naar orders.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden