China knaagt aan de smartphonemarkt

Samsung ziet winst al dalen. Apple veiliger door eigen appstore.

Een smartphone maken is allang niet meer zo ingewikkeld. En dat is vooral gevaarlijk voor het Koreaanse Samsung, dat last heeft van goedkope Chinese telefoons. 's Werelds grootste mobiele telefoonfabrikant had in het vierde kwartaal dan ook te maken met een tot nu toe tamelijk onbekend fenomeen: een winstdaling. De winst bedroeg 8,3 biljoen Koreaanse won (5,7 miljard euro) tegen 9 biljoen won een jaar eerder, zo maakte Samsung gisteren bekend. Analisten hadden een winst van 10 biljoen won voorspeld.

Samsung heeft met name op de Aziatische markt veel last van Chinese concurrentie, weet Arnoud Wokke, smartphonespecialist bij website Tweakers. Hoewel Samsung nu nog ruim 88 miljoen telefoontjes per kwartaal verkoopt en Apple slechts de helft daarvan, kan het hard gaan. "Dat hebben we wel geleerd van Nokia. Wat dat betreft is de positie van Apple veiliger. Samsung heeft niet, zoals Apple met apps, iTunes en Safari, eigen producten die klanten aan hun toestellen bindt en dus veel meer last van die Chinese merken. Als die even goed zijn maar goedkoper, heeft Samsung het nakijken."

Wokke heeft onlangs vijf van die Chinese smartphones uitgetest die hier nog niet te koop zijn. Ze zijn soms 100 tot 200 euro goedkoper dan een Samsung of iPhone. Hij was nog niet tevreden over de kwaliteit van al die telefoons. Voor eigen gebruik heeft hij nu een toestel van het merk Xiaomi zelf laten importeren, die als beste uit de test kwam. Lei Jun, de topman van dit bedrijf, wordt wel de Chinese Steve Jobs genoemd omdat hij net als Jobs nieuwe modellen presenteert op een podium, gekleed in spijkerbroek en gympen.

Wokke: "Xiaomi is eigenlijk beter te vergelijken met Amazon. Xiaomi verkoopt vooral producten, maar draait net als Samsung op Android. Apple heeft een eigen besturingssysteem en een eigen appstore."

Xiaomi is in China een doorslaand succes. Vorig jaar verkocht het bedrijf 18,7 miljoen telefoons; een verdubbeling ten opzichte van 2012. In China heeft het een marktaandeel van 4,7 procent, en staat het op de zesde plaats van best verkochte merken. Er zijn aanwijzingen dat Xiaomi ook in het Westen wil gaan verkopen. Het heeft onlangs een topman van Google aangenomen.

Wokke ziet nog niet helemaal voor zich hoe Lei Jun dat gaat aanpakken. "De Chinese apps en muziekdiensten zijn niet zomaar te vertalen naar de westerse markt."

Zelf is hij zeer tevreden met zijn Chinese toestel. "Je kunt per app aangeven in hoeverre die toegang heeft tot je privégegevens bijvoorbeeld, en wat je wel en niet wil dat de app doet zodat je niet te veel data verbruikt. Ik vind dat prettig." Samsung met zijn Galaxy's zal nog wel een tijdje gigantisch zijn, denkt Wokke. De omzet groeide met 5 procent, maar dat is de laagste groei sinds 2011.

Marktonderzoeker IDC verwacht dat de wereldwijde markt voor smartphones nog eens zal verdubbelen, tot 1,7 miljard telefoons in 2017. Na marktleiders Samsung en Apple zijn het Chinese Huawei en LG, Sony en Motorola die de rest van de buit verdelen. "Na Apple en Samsung zitten zij allemaal dicht bij elkaar met ongeveer 12 miljoen verkochte telefoontjes per kwartaal", weet Wokke. In Azië is ook het merk Coolpad heel groot, met zo'n 10 miljoen verkochte mobieltjes per kwartaal. Door de toenemende concurrentie zal de prijs van mobiele telefoons gaan dalen, verwachten kenners.

"Huawei, LG en Sony bijvoorbeeld verkopen hun toestellen al bijna voor de kostprijs. Motorola gaat zelfs eronder zitten. Maar dat is door Google gekocht, dat met allerlei andere producten geld verdient."

HTC is misschien wel het eerste slachtoffer van de smartphoneprijzenslag. Heel even waren de toestellen een hype en had HTC wereldwijd een marktaandeel van 10 procent. Dat is gedaald tot nog maar 2,6 procent. Het Taiwanese bedrijf moest zondag een verlies melden.

Apple-gebruikers besteden miljarden aan spelletjes en apps
Klanten van Apple hebben het afgelopen jaar meer dan 10 miljard dollar (7,3 miljard euro) besteed in de App Store, waarvan maar liefst 1 miljard dollar in de maand december. Dat meldde het elektronicabedrijf gisteren. Via de App Store, de applicatie waar je programma's en spelletjes voor de mobiele Apple-apparaten kan bemachtigen, hebben gebruikers in de laatste maand van 2013 circa 3 miljard apps gedownload. Dat is meer dan in welke eerdere decembermaand ooit. Bedrijven die de app's voor Apple maken, profiteerden ook van het succes van de App Store en hebben inmiddels in totaal 15 miljard aan opbrengsten binnengehaald.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden