Chemisch afval bij stookolie/Vrom: oliemaatschappijen leveren vervuild product aan zeeschepen

ROTTERDAM (ANP) - Oliemaatschappijen leveren vervuilde bunkerolie aan zeeschepen. Dat blijkt uit het onderzoek Olievlek van het ministerie van Milieubeheer (VROM) in alle zeehavens van Nederland.

De zware stookolie is vermengd met chemisch afval uit onder meer de verfindustrie. Dat levert gevaar op voor de gezondheid van bunkerpersoneel en de bemanning van zeeschepen.

Het mengen van chemisch afval en stookolie is al jaren bekend bij rederijen en de overheid. Nieuw is echter dat grote oliemaatschappijen ook vervuilde bunkerolie leveren. Het onderzoek toont niet aan in hoeverre de maatschappijen zelf knoeien. Mogelijk zit het probleem bij bedrijven die hun producten aan de grote oliemaatschappijen leveren.

Tot nu toe bleken de gevallen van “foute bunkers” altijd te zijn veroorzaakt door onafhankelijke leveranciers die partijen olie opkopen en in eigen tanks opslaan. Bedrijven als Shell, Esso, BP, Kuwait Petroleum en Texaco raffineren hun eigen ruwe olie, waarbij het restproduct stookolie ook in eigen tanks worden opgeslagen. De meeste grote maatschappijen hebben ook eigen bunkerboten zodat de hele route tot aan het zeeschip in eigen beheer blijft. Volgens een woordvoerder van de Milieudienst Rijnmond blijkt de bunkermarkt in alle schakels kwetsbaar voor chemisch afval, bij zowel grote als kleine leveranciers.

Volgens VROM schiet bij de grote maatschappijen de controle te kort bij de inkoop van mengproducten die worden gebruikt om goede bunkerolie te verkrijgen. “De eerste keer wordt het mengproduct goed bekeken. Daarna vinden beperkte steekproeven plaats.”

Een woordvoerder van Shell zegt nadrukkelijk afstand te willen van het rapport, als het gaat om de rol van de grote maatschappijen. “Wij leveren bunkerolie die voldoet aan de normen en die zijn volkomen helder. De onderzoekers schrijven dat zij slechts een enkele raffinaderij hebben bezocht en een oliehandelaar. De strekking van het rapport op het punt van de groten is vaag en suggestief.”

Overigens blijken niet alle maatschappijen eigen bunkerboten te hebben. Zo wordt de olie van Shell door bunkerboten van andere bedrijven naar de schepen gevaren. “Maar daar hebben onze inspecteurs controle op”, aldus de woordvoerder.

Het mengen van chemisch afval in stookolie is lucratief omdat normale verwerking van giftige stoffen tot 2000 gulden per ton kost. Het mengen van afval in stookolie levert in sommige gevallen juist geld op. Sommige rederijen laten hun stookolie van tevoren bemonsteren. Volgens het expertisebureau Det Norske Veritas gebeurt dat echter te weinig omdat rederijen op de onderzoekskosten willen besparen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden